Kalvehøgdane og Rasletindene 185 og 186/403 (15.05.2015)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Rasletinden (2,105m) 15.05.2015
Sørvestre Rasletinden (2,025m) 15.05.2015
Øystre Rasletinden (2,010m) 15.05.2015

Kvelden før hadde vi parkert ved vandrehjemmet og gått innover flata mot Steindalen ca 3 km og satte opp teltet på den eneste bare flekken vi fant litt før det stiger opp mot Steindalen. Etter en god natts søvn, startet vi med godt mot i halv 11 tiden. Sol fra skyfri himmel og masse folk på vei oppover Steindalen. Vi fortsatte over Raslet opp til sadelen mellom Rasletinden og Kalvehøgde Ø2 og opp på Kalvehøgde Ø2, og her var det antydning til vind og vi måtte på med anorakken. Kursen videre gikk opp over Mugna, Austre Kalvehøgde, Midtre Kalvehøgde og Vestre Kalvehøgde som vi kom til etter fem timer på tur, og flere fine pauser i sola underveis ingen vits i å stresse når været er så fint. Dette var dagens første kommunetopp og vi fikk skrevet oss inn i boka til Valdres turistforening. Mange folk som tok denne turen i dag. Vi bestemte oss for også å ta med oss Nordre Kalvehølotinden som etter antall skispor å dømme er mye mindre populær enn Kalvehøgdetoppene. Gikk da ned fra Vestre og der det begynte å stige opp mot midtre tok vi av fra "løypa" og fulgte noen spor som gikk i skaret langs ryggen som går ut fra midtre og kom etter hvert opp på ryggen mellom Midtre Kalvehøgde og Nordre Kalvehølotind og fulgte denne opp til toppen av Nordre Kalvehølotinden. Kjempeflott utsikt her også, spesielt mot Bygdin og de flotte Torfinnstindene. Var på toppen etter seks timer og 15 minutter på tur. Fant ett lunt sted og tok en lang pause her hvor det ikke var andre folk i nærheten og sola varmet godt. Etterpå gikk vi tilbake samme vei til skaret mellom Vestre og Midtre og fortsatte tilbake uten å gå helt til toppen av Austre og Mugna. Da vi kom til Kalvehøde Ø2 skilte vi lag. Ingrid hadde vært på Rasletinden før og var ikke så gira på flere høydemetre, jeg hadde en kommunetopp som lokket på meg så Ingrid tok rakaste vegen ned til teltet mens jeg gikk videre til Rasletinden (via sørvestre Rasletinden) som nå var folketom siden klokka hadde blitt ganske mye. Da var det bare en topp igjen, dagens andre kommunetopp, nemlig Øystre Rasletinden. Fikk skrevet meg inn i boka i den fine røde postkassa fra Valdres turistforening klokka var nå 20. Jeg vurderte å renne ned via isbreen mellom Rasletinden og Øystre Rasletinden, men siden det så veldig bratt ut og sola ikke lenger varmet der så det begynte å bli hardt så fortsatte jeg videre østover og fulgte vardene (og skisporene) som går ned til Steindalen, se Rasletinden T merket rute. Det tok sin tid å ploge/skrense ned da underlaget var blitt hardt etter att sola forsvant. Det var godt å komme til teltet igjen etter 10,5 timer på tur uten nesten å ha sett en sky på himmelen. Ingrid sto og ventet utenfor teltet. Vi feiret dagens bragd med real turmat og eplejuice:)

Fin utsikt fra Kalvehøgde Ø2 mot Nordre Kalvehølotinden
Dagens siste topp Øystre Rasletinden

Ja,

Written by haky 17.05.2015 14:20

det var der en skulle vært.

Sv:

Written by Sola19 17.05.2015 15:36

Ja helt klart her du skulle ha vært! Vi var kjempe heldige med været så det ble en fantastisk skitur:)