Skåla + Stryneskåla (15.05.2015)

Written by aknutsen (Anders Knutsen)

Ascents Skåla (1,841m) 15.05.2015
Stryneskåla sørtoppen (1,851m) 15.05.2015

Vi var en bra gjeng på 15 stykker som hadde avmarsj fra Loen kl 10:00. Vi begynte med skiene på sekken, hvor de ble helt til vi kryssa bekken på ca 700moh. Herfra var det bra med snø. Det var fortsatt relativt kaldt da vi gikk oppover, så snøen var hard og lett å gå på.

På 1100moh hadde vi en lang matpause før vi fortsatte mot toppen (1843 moh). Pål og jeg gikk videre bortover ryggen før vi rant litt ned og gikk opp på Stryneskåla (1848 moh). Herfra får man enda bedre utsikt enn fra selve Skålatårnet!

Da vi kom tilbake til Skålatårnet hadde Sindre og Daniel stekt to berg med lapper til hele gjengen. Plutselig gikk det opp hvorfor de fikk det så travelt opp den siste bakken :)

Da vi kjørte ned igjen var klokka rundt 16:00 og snøen var godt soloppvarmet. Meget god kjøresnø hele veien ned til bekken, hvor joggeskoene lå. Herfra gjensto bare den verste og tyngste biten - nedoverbakker med tung oppakning på ryggen :P

Totalt brukte vi ca 8 timer på turen med to lange pauser. Perfekt turvær og godt turfølge. Fem poeng!