Tortnegrøegga (14.05.2015)

Written by aknutsen (Anders Knutsen)

Ascents Tortnegrøegga (1,416m) 14.05.2015

Vi hadde startet fra Sogndal i strålende sol, men da vi kjørte gjennom Fjærlandstunnelen og kom ut på Jølstersida var det plutselig overskyet og yr i lufta! Vi vurderte flere alternativer, bl.a. å snu eller å dra ut mot Jølstravannet, men vi gamblet og gikk for opprinnelig plan som var Tortnegrøegga og Stardalen. Vi starta fra parkeringa før bommen med skia på sekken. Herfra gikk vi opp veien i ca 10 minutter før vi traff snøen og ca 20 minutter før vi valgte å ta på skiene. Da vi var oppe ved Flatjordstølen var skyene så godt som borte og ulltrøya var kasta for min del. Her skulle det jobbes med skredsøkerskillet!

På toppen var det litt surt pga vind, så vi tilbrakte ikke så mye tid her. Nedkjøringa var kanonfin i akkurat passe løs sløsj. Sola hadde dreid godt forbi sør, så det var noen timer siden den hadde stått på i østsida som vi kjørte ned i. Det viste seg å være perfekt da snøen hadde fått satt seg og alt av lugging/sug i snøen var borte! Kanonfin cruising hele veien ned til elva.