Bakerste Skagsnebb og Sokse Ø1 - to siste i Smørstabområdet (15.05.2015)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Krossbu p-lomme (1,275m)
Endpoint Krossbu p-lomme (1,275m)
Ascents Bakarste Skagsnebb (2,093m) 15.05.2015
Sokse Ø1 (2,092m) 15.05.2015
Veslbreatinden (2,092m) 15.05.2015
Visits of other PBEs Krossbu parkeringslomme (1,250m) 15.05.2015

Fra Krossbu i strålende sol og vindstille. Det er mye folk på vei ut på tur. Fargerike klær og mye rando-utstyr, men også tradisjonelle antrekk og fjellski med stålkanter. Noen i shorts, noen kritthvite fjes pga. høy solfaktor, og alle litt spente og ivrige etter å komme i gang med denne perfekte dagen.
Jeg går rett mot Hurrbreatind, jevnt oppover i ca. to timer, 700 høydemeter, ca. 6 km. Sør for Hurrbreatinden glir jeg utpå Velsbrean, og ned til ryggen mot Bakarste Skagsnebb. Opp på ryggen er det enkelt, følger den 30 meter, så ned på Hurrbrean, der det har gått folk før meg. Gode spor gjør at jeg ikke trenger stegjern. Har med meg isøksa til å støtte meg på. Holder flanken så og si hele veien til topps. Er såvidt oppe på ryggen en tur, rett før ryggen blir bratt, men så ut på brekanten/snø igjen. Vel oppe er det flott utsikt og deilig temperatur. Jeg går østover for å se på ryggen over til selve Skagsnebb. Ser litt ugrei ut sånn på avstand. Ser det har vært folk på ski opp der også, fra breen antageligvis. Tilbake samme vei. Litt trekk imot, og skygge, gjør at det blir litt kjølig i t-skjorta ;0)

Ryggen fra Hurrbreatind til Bakarste Skagsnebb

Litt mat, så over Veslbreatinden retning Smørstabtind. Tenker å runde Str. Smørstabbtind på vestsiden, men det er bratt så jeg er litt spent. men fra Veslbreatind ser jeg at strakeste veg over Storbrean synes mye enklere. Jeg har ingen formening om bresprekker her, men ser det er flere skispor og tar sjansen. Det er ennå mye snø her. Ned fra Veslbreatind lugger fellene og det blir et solid og iskaldt fall i nesten 50km/t.
Etter ca. 4 km i nesten rett linje er jeg oppe på ryggen øst for Sokse. Her er dagens andre mål; Sokse Ø1. Nesten ikke til å tro at dette er en egen topp nå når ryggen er dekt av snø. Det er vanskelig å få noe godt inntrykk av hvor bred ryggen er også. De siste 70 meterne går jeg til fots, usikker på om det er skavl, fonn eller fast grunn under bena. Opprinnelig plan var å gå opp fra Bjørnskardet. Jeg er nå glad jeg valgte nordsiden istedet. Det ser virkelig bratt ut sørover mot Bjørnskardet.

Sokse Ø1 med Sokse bak

Det er også her, som de fleste steder i dette området, fantastisk utsikt. Jeg returnerer tilbake nordover over breen og opp i salen mellom Sokse og Sauen. Derfra holder jeg høyden sørover til Bjørnskardet. Her kryr det av folk.

Veslebjørn

Jeg setter meg ned med hyggelige folk fra Førde og Oppdal og nyter varmen. Klokken er 15.30 og sola steker fortsatt. Mange mil til Trondheim gjør at jeg motvillig må vende skituppene nedover. 5 km til bilen går i et eneste langt drag, ca. 15 minutt. Perfekte snøforhold for fjellski.

Solbrun, passe sliten, å så rekker jeg Baker'n i Lom. En perfekt dag på alle måter :0)

Start date 15.05.2015 09:10
End date 15.05.2015 15:53

Flott rapport :)

Written by oladohl 18.05.2015 13:17

Jeg skulle med glede ha vært med deg denne dagen... Jeg var på nippet til å ta med randoneeskiene og sette meg i bilen :) Synd jeg ikke gjorde det :) Mangler selv Bakarste Skagsnebb og Sokse :)

Det kommer andre anledninger..

Written by Gråbein 18.05.2015 14:07

..og da skal vi få til en tur.

Tverrådalskyrkja røk for meg forrige helg uke så der har vi en fin tur på ski, hvis vi bare får en anledning før snøen råtner bort ;0)

• +

Sv: Det kommer andre anledning

Written by oladohl 18.05.2015 14:46

Rooooo sen bååårg!!

Written by Gråbein 16.05.2015 22:17

Takk i lige måde!! Veldig hyggelig å møte flere "fjell nerder". God 17. mai og hils resten :0)

Topper i boks..

Written by otto 16.05.2015 21:52

Takk for sist på Fossheim. Ser du fikk med deg disse toppene i perfekt vær. Supert.. Og ikke nok med det RBK vant dagens 16 mai kamp..