Toppturraid i Lillomarka (16.05.2015)

Geschrieben von Dag1 GSM

Startpunkt P-plass ved Skytta barnehage (230m)
Endpunkt P-plass ved Skytta barnehage (230m)
Tourcharakter Jogging
Skysethøgda (345m) 16.05.2015
Slattumsrøa (336m) 16.05.2015
Trøythaugen (242m) 16.05.2015

Jeg parkerte ved Skytta Barnehage i Nittedal for å supplere med noen topper på samlelista Alle topper i Lillomarka, opprettet av Esau. Jeg fulgte lysløypa i retning Skillebekk, men tok etter hvert av fra lysløypa og fulgte en sti som gikk i retning Bånnkallåsen. Jeg tok først en avstikker til Skysethøgda, og deretter til Bånkallåsen. Jeg fant etter hvert en sti som gikk til Romsås, og jeg passerte badevannet Svarttjern før jeg fant frem til Emanuelfjell. Det er dårlig med utsikt på disse toppene, og jeg så derfor frem til utsikten fra Røverkollen, men jeg var først innom Røverkollen sør før jeg tok en tur til topps i utkikkstårnet på Røverkollen.

Etter en liten pust i bakken og et par bilder, fulgte jeg stien ned til Romstjern, og videre på vestsiden av vannet, med en avstikker til Slattumsrøa og over til Seterhaugen. Løp videre ned til de idylliske vannene Lomtjern og Bleiktjern, før jeg tok peiling på Massjørgenhøgda. Løp over noen ganske våte myrer før jeg etter hvert fant stien som fører opp til Massjørgenhøgda. Fra toppunktet var det faktisk litt utsikt tilbake mot Røverkollen, og mot Varingskollen i motsatt retning. Jeg tok peiling på neste topp; Høgfjellet, og banet meg fram i den tette skogen. Fant ganske greit toppunktet, og fulgte derfra en sti som førte ned til lysløypa, med en enkel avstikker til Kjulskollen, og videre til dagens siste topp; Trøythaugen. Ikke noe utsikt fra disse toppene heller, og med litt regn i lufta ble det plutselig småkaldt. Løp derfor strake veien tilbake til utgangspunktet, via Lillomarka skistadion.

Utsikt fra utkikkstårnet på Røverkollen. Fra venstre Oslofjorden, Årvollåsen og Grefsenkollen. Alunsjøen midt i bildet
Fra Massjørgenhøgda mot Røverkollen
Fra Massjørgenhøgda mot Nittedal. Varingskollen skimtes lengst til venstre

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.