Hosetkammen (Skaun PF100) (16.05.2015)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Hosetkammen (432m) 16.05.2015
Visits of other PBEs Eismyra parkering (211m) 16.05.2015 12:50

Endelig var det tid for å prøve seg på tur igjen! Et dypt sår på leggen noen uker før påske ble renset og sydd, stingene ble fjernet, og så gikk det opp igjen (pga. press fra innsiden). Opptil flere overleger ved St. Olav fant til slutt ut at såret skulle holdes åpent og gro igjen fra innsiden. Og det har tatt tid...

En halvtimes luftetur med Rigel på asfalt torsdag gikk greit, så i dag var det klart for topptur. Det mangler mange PF100-topper i nærheten og Skaun-toppene ligger lagelig til. I dag falt valget på Hosetkammen.

Vi kjørte 708 mot Korsvegen før vi tok av 709 på Hove mot Skaun. For å få en skikkelig tur ut av det kjørte vi nesten til Smedplassen før vi parkerte.

Fra parkeringa er det fin grusveg innover (populær sykkelrute) og etterhvert rundt og opp traktorveg i lia mot toppen. Det siste stykket villgikk vi rundt og under diverse vindfall. Ingen markering av toppen.

Kjedelig å gå samme rute tilbake, så vi valgte en mer direkte variant. Jeg var forberedt på at det kunne bli bratt og det ble det på noen punkter. På tur ned passerte vi det største og mest forseggjorte jakttårnet jeg har sett i Norge (kamera var ikke med..).

Vi var nede ved bilen etter en drøy time. Både Rigel og jeg var storfornøyde med været og turen!