Sugende slush på Tveitakvitingen (13.05.2015)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Gråfjellet (1,034m) 13.05.2015
Tveitakvitingen (1,299m) 13.05.2015
Utsikt like før toppen - mot nord/nordøst.

Med så sein start som kl 11, var det ikke annet å vente: Prisen man betaler for nydelig vårvær i fjellet, er vått skiføre.

Det var flust med p-plasser å velge mellom på Kvamsskogen NØ for toppen, og alle hyttene her minnet meg om Beitostølen. Så også prisene: 100 kr for å parkere EN dag - no way! Jeg fant en stor p-plass akkurat der jeg ville starte, og plassen var tom, men merket privat parkering. Trusler om borttauing uten varsel brydde jeg meg lite om, og parkerte helt i hjørnet av plassen. Det var en onsdag og vanlig arbeidsdag, så jeg regnet med å få stå i fred (og jeg fikk helt rett.)

Etter litt rot i starten, fant jeg rett vei å følge mot Mødal (mot sørvest), med kortfeller og 5 cm slush allerede. Det gikk likevel ganske greit inn til Mødal, men da slapp begge fellene taket, søkk våte som de var. Prøvde å gå litt uten, men nå ventet masse oppoverbakker, så jeg la snart om til helfeller.

Litt spent på "Stoveveggen", som imidlertid var helt uproblematisk, dog litt arbeidsom: Hvert tråkk i slushen skled 10 cm ned.

Siste del av den såkalte "Stoveveggen" er brattest, men slett ikke utsatt, og egentlig helt uproblematisk i dag.
Ved foten av siste bratta på Stoveveggen. Ser tilbake mot NNV. Et stort ras var nylig gått til venstre - og jeg holdt god avstand til dette.

Over Gråfjellet gikk det trått, og jeg skled knapt i nedoverbakken på vestsida. Her blåste det friskt, og toppen lå stort sett i skyene. Det gikk derfor noe trått oppover, både mentalt og fysisk. Snart forsvant all sikt, og jeg så bare 2-3 meter rundt meg. Gps-en var da uunnværlig! Men på toppen lettet det utrolig nok, så jeg fikk noen glimt av landskapet omkring. Hadde brukt 3:45 opp, så det gikk noe langsomt på dette føret. Droppet videopanorama under slike forhold, og tok av fellene. Nå skulle det bli lettere tilbake!

Gliden var ikke all verden tilbake igjen heller. Snakk om sugende føre! Returruta mi følger den vanligste skiruta opp til toppen, og kan anbefales.

Tilbake i sol og varme ved bilen kl 16.

(Satte kursen mot Granvin og Voss, siden E16 mellom Voss og Bergen var stengt pga ras. Men også før Granvin ble det problematisk; en kjempekø! Langt over en time sto jeg her, sammen med hundrevis av andre biler. Derfor kom jeg seinere fram dit jeg ønsket, og la om rutevalget for Olsskavlen neste dag; jeg ville gå den fra sør...)