Fisketjernnuten - "pingletopp" på Valdresflye (02.05.2015)

Written by Stigun GSM

Start point Valdresflye (1,384m)
Endpoint Valdresflye
Ascents Fisketjernnuten (1,527m) 02.05.2015
Hadde bestemt meget beskjeden og rolig tur på Valdresflye i dag; turer til 2000-metertoppene i vest hadde av ulike årsaker blitt "satt bort" for en stund. Bente og jeg dro sammen med Anna, Gunnstein og Jørgen i vei i nydelig vær. Det var allerede masse folk som hadde samme intensjon som oss. Første utfordring var klatring opp den 2 meter høye snøkanten i veien(I 2014 var denne nærmere 4 meter...) I meget rolig tempo fulgte vi oppgåtte spor opp vestflanken til Fisketjernnuten, jeg lå bak og bremset ned tempoet. Oppe på topplatået som er ganske flatt var det litt vanskelig å lokalisere høyeste punkt og vi tok noen toppbilder på det vi trodde var høyeste topp inntil vi så en litt høyere topp lenger sørøst som for sikkerhets skyld var forsynt med en skikkelig varde. Etter å ha kjørt ned i sør/sørvestflanken laget vi oss et le fra en lett nordlig trekk og satt lenge og koste oss med medbrakte kalorier, på tross av et lett dryss av snøkrystaller fra blå himmel.