Kveldstur til tre Askøyfjell (26.04.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Ospåsen (170m) 26.04.2011 19:40
Dronninga (190m) 26.04.2011 20:40
Storevarden Askøy (217m) 26.04.2011 21:40

Kveldstur til Askøy

Nydelig vårvær i Bergen. Etter jobb og middag ble det tid til en snartur til Askøy for å gå på et par fjelltopper vi ikke har vært på før. Astrid og jeg kjørte først til Åsebø. Vi svingte opp en liten sidevei mot venstre der veien over til Ask går av. Fant sti og skogsvei opp gjennom tett gran- og furuskog til toppen som bare er en skogkledd høyde uten utsikt med en telekommunikasjonsmast. GPS: 6712202 0287350.

Toppen av den skogkledde Ospåsen på Åsebø

Deretter sto Dronningen - også kalt Dronninga og Dronningi - for tur. Egentlig heter fjellet Storåsen, og det er der trig-punktet som svarer til GPS posisjonen er. Navnet Dronningen skriver seg fra et uvanlig stort, gammelt furutre som sto 250 m nord for toppen. Treet sto der i 1918, men var allerede dengang i ferd med å dø! På dette stedet er det en forsamlingsplass med benker, turbok og "minneplakett" over Dronningen.
Turer i området rundt Dronningen er omtalt i den fine lille boken Fotturer på Askøy 1, side 63-65. Vi fulgte en meget godt merket skogsvei og sti på slutten fra Ravnanger opp til plassen. Vi gikk så videre nordover til en bergnabb med flott utsikt nordover Båteviksvatnet. Deretter gikk vi sørover til toppen av Storåsen som har GPS 6709759 0289692. Retur samme vei. Turen tok i underkant av en time.

Stedet hvor Dronningen sto, nå turbok og møtested
Astrid på toppen av Storåsen i solnedgangen
Storåsen. Trig-punktet 250 m sør for Dronningen

Siste post på programmet var Storevarden vest for Florvåg på østsiden av Askøy. Vi kjørte så høyt opp som mulig i et boligfelt. Derfra er det bare 60 hm opp til toppen. Her oppe er det fantastisk utsikt innover mot Bergen. Storevarden er kjent fra den norrøne sagaene på 600-tallet, spesielt fra Gautreks saga. Kong Hertjof var en stor kriger og var lenge i hærferd, og det var mye uro i riket hans. Han lot bygge veter på fjellet og satte menn til å passe dem og til å tenne på vetene om ufred kom. En kongssønn ved navn Vikar som bodde på Florvåg hadde ansvar for å passe veten Storevarden på Fehnring (Askøy). Veten skulle tennes når fienden kom. I eldre tider sto der en flott og over 2 m høy steinvarde på toppen (se foto), men denne er nå dessverre borte. GPS: 6704972 0292280.

Opplysninger fra Anders B. Fossen: Storevarden det siste leddet i en kjede av varder nordenfra langs kysten ned til Bergen. Det skulle varsle om fiendtlige skip til kongen på Alrekstad og senere på Holmen (Bergenhus). Systemet ble etablert på 900-tallet (tradisjonelt blir det tillagt Håkon den gode) og var i ”aktiv tjeneste” til ut på 1300-tallet. Vardene i ordningen var selvsagt av tre da varslingen foregikk ved å sette fyr på dem.
Varden på bildet tatt i 1915, kjenner jeg ikke opprinnelsen til, men så vidt jeg har forstått så den slik ut videre opp gjennom mellomkrigstiden og okkupasjonsårene. Jeg mener selv å huske at den fortsatt eksisterte ut i 1950-årene, men var begynt å forfalle. Da vi gikk på tur opp der med ungene sist på 1960-tallet, var den falt helt sammen og ble kort etter erstattet av radiomaster.
Storevarden var/er et av Bergens syv fjell. Det har vi mange kilder om både på 1600-, 1700, 1800 og selvsagt 1900-tallet. Vinteren 1998 fikk imidlertid bergenserne den ideen å stemme over hvilke som skulle være byens syv fjell. Da falt Storevarden ut. Likevel er det ufravikelig faktum at Storevarden alltid har vært et av de syv.

Varden på Storevarden i 1915. Foto fra s 87 i boken Bilder fra Askøy II av Anders Bjarne Fossen og Torild Jensen
Fra Storevarden mot Bergen. Florvåg og Florvågøyen i forgrunnen.
Storevarden mot Bergen med en av flere master