Jerfjellet (01.05.2015)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Sving 900 etter Gausereide (40m)
Endpoint Samme (40m)
Ascents Jerfjellet (279m) 01.05.2015

Jerfjellet

1. mai og fridag. Tok med meg jentene til Lindås for å nytte denne første fine maidagen.

Startet som de fleste andre ved skogsveien rundt 900 meter etter Gausereide. Fulgte jordete og delvis bløt sti opp til flaten på ca 110 moh. Her var det nå nymerket sti på vestsiden av fjellet. Dette skjønte vi etter hvert var grunnet store rotvelt på "gamlestien" på nordkammen. Uansett, stien var meget godt merket, men foreløpig lite brukt. Vi tok en kvikk lunsj pause på utsitspunktet, før vi la i vei videre. Nådde toppen etter litt under en time og fant en fin plass til lunsj med utsikt mot NØ.

Nylaget bro på den nymerkede stien på rundt vestsiden av fjellet.
Toppen av Jerfjellet, 279 moh
Lunsj på toppen...
Flott skue nordover fra utsiktpunktet på nordsiden av Jerfjellet

Etter gode 45 minutter på toppen, var det på tide å sette kursen ned igjen. Jentene var i godt humør og innførte "gøyaldagen", noe som innebar å være i godt humør hele tiden og løpe ned alle bakkene. Vi ankom utsiktspunktet på rekordfart og den siste biten kvikk lunsj ble utdelt. Bestemte oss for å prøve den "gamle ruten" ned og oppdaget altså at mye rotvelt og bratt terreng gjorde fremkommeligheten på stien til tider problematisk. Men vi kom oss trygt ned til skogsveien og etter hvert tilbake til bilen. Anbefaler å benytte nymerket sti!

Helt tydelig at "gøyaldagen" er 1. mai :-)
Mye rotvelt...
Rotvelt og bratt terreng på nordkammen gjorde nedturen litt vanskeligere enn forventet.

En fin tur i godt vær på ca 5 km og 270 hm.