Puttåsen, Svartåsen og Kjerringhøgda (16.04.2015)  4

Puttåsen (363m) 16.04.2015
Svartåsen (361m) 16.04.2015

Puttåsen, Svartåsen og Kjerringhøgda

På grunn av utsatt møtetidspunkt hadde jeg plutselig en hel dag å slå i hjel i Oslo. På dårlig internett ble mulige turvalg i nærheten undersøkt og jeg landet på Østmarka. Bilen var med over fjellet og det var derfor lett å komme seg til flere turmål.

Puttåsen
Parkerte på stor p-plass ved Ellingsrud og fulgte deretter merket sti mot Haukåsen. Etter ca 3 km tok jeg opp til høyre på god sti og kom raskt opp på Puttåsen. Var innom flere potensiell topp punkt før jeg fulgte stien videre nordover og kom til slutt ned på lysløypen som ender opp ved Ellingsrud Vest.
Ca 6,5 km på rundt halvannen time.

Svartåsen
Kjørte deretter inn mot golfklubben ved Losby og parkerte på nok en stor parkeringsplass, denne ved skytebanen. Tydeligvis mye lettere å få satt fra seg bilen her på Østlandet. Fulgte merket sti mellom Tronfjellet og Svartåsen helt til denne begynte å gå nedover mot Halsjøen. Her går det svak, men stort sett merket sti til tilbake mot øst og turmålpunkt litt nord for toppen. Stien er også merket videre, men her var det en del snø, så jeg mistet stien et lite stykke. Heldigvis gikk jeg sjelden gjennom snøen. Fulgte samme rute tilbake. Ca 5 km på 1t 15 minutt.

Kjerringhøgda
Dagens siste topp ble var en kort tur fra Bysetermåsan, startpunkt for flere andre turer i området. Fulgte merket sti mot Bysetra/Kjerringhøgda, som delte seg etter rundt 300 meter. Derfra var det tydelig, men ikke merket sti opp til tårnet på topp punktet. Retur samme vei. Ca 2,5 km på under en time.