Langtur med Knut Sverre på Folgefonna (10.05.2015)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Punkt på Søndre Folgefonna (1,638m) 10.05.2015
Punkt på Søndre Folgefonna (1,645m) 10.05.2015
Visits of other PBEs Breidablikk (1,322m) 10.05.2015
Fonnabu (1,450m) 10.05.2015

knutsverre (Knut S. Andersen) hadde bestilt campinghytte til oss på Sundal-Camping, og dermed kunne vi få til en tidlig start neste morgen. Alt kl 8 var vi pakket og klare, og hadde parkert på p-plassen for Fonnabu; en diger nyasfaltert og oppmerket fin plass – men ingen andre biler sto her! Det var nesten rart. Herfra så vi inn dalen og opp den flanken vi skulle, og jeg var spent på hvor tidlig vi møtte snøen, og om det ble krattkrig med ski på ryggen.

Været var ypperlig, og med skiene spent fast på sekken la vi i vei i middels tempo, vel vitende om at turen skulle bli lang. Vi var forberedt på mulig overnatting på Fonnabu, men ville i det lengst unngå dette, da det neste dag var meldt sterk kuling og snø, noe som kunne gjøre det umulig å komme seg ned fra fjellet på mandagen.

Ved Sandarvollen, etter snaue 2 km, krysset vi elva på bro, og startet oppstigningen langs Gardshammarvegen: Bred, bratt og fin krysset den seg opp den vegeterte flanken. Rundt 450 moh møtte vi på snøen, og ganske snart måtte ski og feller på. Heldigvis var det bred og fin vei hele tiden, så det ble aldri noen krattkrig slik jeg fryktet.

Gardshammarvegen snor seg imponerende opp flanken midt i bildet; og er lett å se om man zoomer inn.
Endelig over tregrensa. Sol og idyll. Ser vestover. "Gardshammar" (ei seter) nede til høyre i bildet.

Og oppe ved Botnavatnet ble det riktig idyllisk da vi kom opp i strålende sol. Dessverre var idyllen kortvarig, og de neste timene ble preget av skyet vær.

Kurs mot skaret nord for Botnavatnet. Alt er bare idyll.

Vi fulgte sommerruta mot Fonnabu. Det var noe bratt opp mot skaret nord for Botnavatnet, og opp på ryggen mot øst, og sør for høyde 1272. Her måtte vi noen meter ned i ganske flatt lys, før vi startet opp vestflanken til Breidablikk - den ubetjente t-hytta. Det var i grunnen ikke så trivelig nå; lite sikt, flatt lys og frisk vind i fjeset, men vi tok oss da opp til høyde 1454, og skled forsiktig i det flate lyset ned mot Fonnabu. Hytta ble nådd 5,5 t etter start, og vi bestemte oss for å ta en solid pause inne i hytta og fyre opp i ovnen og få varmen i kroppen.

Knut Sverre varmer seg ved vedovnen i stua på Fonnabu, mens vi venter på opplett i været.

Fra Fonnabu og på breen – og tilbake
Etter en meget drøy time ante vi det varslede opplettet, og dro videre. Knut Sverre hadde fått tips om å holde et stykke mot sør(øst) før man prøvde å ta seg inn på breen – men hvor mye er et stykke? Vi fikk nå sikt, og skjønte rådet. Etter 300 m klarte vi å ta oss ned i en enorme grop, med en loddrett vegg av bre på 40-50 m som møtte oss; fantastisk og skremmende! Ved å krysse litt nordover kom vi oss så greit opp på platået, men Knut Sverre syntes denne passasjen var litt ekkel. Det letteste hadde vært å holde ca 600 m SØ fra Fonnabu; da kommer en lett inn på breen!

En loddrett vegg av is i bakgrunnen, med et samlet dropp på rundt 40 m antok vi. Greit å vite om i dårlig vær og ved dårlig sikt!
Mennesket blir lite i slike omgivelser...

Nå var det bare å følge gps-kursen mot toppen; jeg tråkket spor, og Knut Sverre fulgte på. Ganske snart droppet vi kortfellene, for her kunne blåvoksen brukes. Likevel tok det sin tid innen vi sto på toppen, ca kl 16.15. Det var snøflater i alle retninger, så jeg gadd ikke ta bilde en gang, men gledet meg over at vi i alle fall hadde bra sikt nå; og at sola vant mer og mer fram.

Så var drøyt 6 km til neste topp, og det tok sin tid. Jeg hadde regna med en time, men det ble nesten halvannen. Det var lite glid, og jeg tråkket spor hele veien, og vinden var frisk rett imot. Det falt litt monotont etter hvert, men heldigvis forsvant nå skyene helt; og jeg lot min følgesvenn få rusle de siste 200 meterne alene til toppunktet; hans siste kommunetopp i Hordaland; gratulerer! Knut Sverre feiret med en pepsi, jeg med en battery.

Knut Sverre feiret sin siste kommunetopp i hjemfylket med behersket glede, men var nøye på å ha tråkket på eksakt rett punkt i snøen...
Skal nå ha rykket opp til 6.plass på kommunetopplista!

Klokka var nå passert 18, og vi lå etter skjema. Vi fulgte våre egne spor et stykke tilbake, da det gikk en del raskere, og så var det selvsagt svært deilig å få vinden i ryggen! Mer bekymringsfullt var det at en bred uværsfront trakk mot oss, og sola forsvant lenge før vi var nede fra breen. Jeg fant en gunstig rute tilbake til Fonnabu, som vi nådde kl 20. Vinden økte på, og snøføyka likeså. Hva skulle vi gjøre?

Sein kveld
Vi tok ei kjapp brødskive og litt drikke inne på hytta, og diskuterte situasjonen, og kom fram til å gå ned så raskt vi kunne i kveld. Lysforholdene var foreløpig greie, og med vinden i ryggen gikk det kjapt og lett ned til Breidablikk, og videre også ned til Botnavatnet.

Rundt 22 var vi tilbake i de krappe svingene ned i dalen, der Knut Sverre valgte å gå på beina, mens jeg kjørte i slushen på ski så langt det gikk, ned til ca 450 moh. Her ble det solid pause, telefoner og skobytte for Knut Sverre, og så var det lett til fots tilbake til bilene, selv om det ble ganske mørkt mot slutten. Heldigvis holdt regnet seg unna akkurat til vi nådde bilene kl 23.30, etter 15,5 t på tur. Knut Sverre kjørte hjem til Bergen på natta, mens jeg umiddelbart krøp bak i bilen og inn i soveposen, og tok kvelden.

Takk for en minnerik tur!

Bar skiene opp til ca 450 moh.

Gratulerer begge to!

Written by Øyvindbr 11.05.2015 18:15

Da fikk jeg ikke gått Fonna på langs med Knut Sverre som jeg foreslo en gang for lenge siden, men sånn blir det jo bare, en må gripe sjansene. Fonna har jeg ikke på programmet med det første uansett, men sånn har jeg lenge tenkt om Raundalsryggen også... Og vi finner vel et felles turmål en gang:)

Gleder meg til Folgefonna på langs om jeg får fint vær iallfall! Dere slapp unna det verste været heldigvis. Og for en tøff isvegg det var der oppe!

Gratulerer så mye til begge fra en som kun har 59 kommunetopper (trur jeg)! :) :)

Sv: Gratulerer begge to!

Written by Olepetter 12.05.2015 08:38

Takk for det, Øyvind! Ja, det blir nok flere muligheter. Trollspiret i sommer, da, er du interessert i det?

Du store min !

Written by morsor 11.05.2015 14:49

Må ha vært en utrolig tur ! Blir bevegelse på kommunetopplista også. Bare 60 igjen til Sondre og Lars .... :)

Sv: Du store min !

Written by Olepetter 11.05.2015 14:56

Ja, herlig tur. Og jeg som prøver å prioritere Jotunheimen pf>100m...