Vårskitur på Børtinden i vekslende vær (09.05.2015)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Børvassurda (70m)
Ascents Bortinden (1,046m) 09.05.2015

Børvasstindan har sett bedre vær

Dro på skitur med Jens i dag. Han plukket meg opp hos meg og vi kjørte inn til Børvassurda som var startstedet for dagens tur. I utgangspunktet var det meldt sol fra kl 12 og vi hadde planer om Rypdalstind eller pt 1111 som mange liker å kalle den.

Kl 11 ankom vi Børvassurda. Her så vi at vi måtte traske et godt stykke oppover til fots. Vi gikk nord for Trollhola og beholdt trekkingskoene på. Vi måtte opp på 500 moh før vi kunne ta på oss skiene. Været var ikke noe å skryte av foreløpig. Regnet strømmet på og Børvasstindan lå innpakket i tåke. Jeg fikk assosiasjoner til turen opp på Hardangerjøkulen på 17. mai i fjord. Det ble jo ihvertfall en kanonbra tur etterhvert. Fikk bare håpe været skulle snu seg på samme måte i dag.

Jens er som vanlig klar for tur

Etter å ha gått over Vardfjellet og kommet forbi Nedre tindvatnet, satte vi oss ned i en lun grop og tok matpause mens vi ventet på bedre vær. Denne situasjonen var litt småkjip. Kliss våte og kalde satt vi der og hutret mens det ikke så ut til å stoppe å regne. Det er alltid like fascinerende hvor optimistisk jeg blir i disse situasjonene. Bare man ser en liten klarning, har jeg troen. Så fort den tetter seg igjen, leter jeg etter en ny. Er glad for å ha den egenskapen. Man kommer ikke langt med å gi seg i dårlig vær.

Det stoppet plutselig å regne. Vi ventet litt lenger før vi gikk ut og så oppover. Jepp. Børvasstindan tok av seg det hvite sløret og det klarnet opp. Vi tok på oss skiene og fortsatte oppover i godt håp. Godværet var nok bare forsinket med en time eller to. Nå trodde vi ihvertfall at det var på vei.

Rekken med Åselitinder

Da vi var kommet opp til ca 800 moh begynte det å regne igjen. Enda lenger oppe gikk dette over til å bli snø. Vinden økte også på. Nå så vi verken toppen av Ryptind eller Børtind. Klærene iset til. Jens hadde droppet stilongs i dag så han var litt kald. Han var ikke giret på verken Ryptind eller Børtind i dag, men sa han kunne vente på meg om jeg løp opp på Børtind. Jeg satte fart og gikk hurtig opp til toppen. Det var tåke der oppe, men jeg fikk små glimt ned i Åselidalen da det innimellom klarnet opp litt. Jeg tok et bilde og gjorde meg klar til nedkjøringen.

Føret ned fra Børtind må være noe av det verste jeg har kjørt på. Luggete og tung gjennomslagssnø. Jeg kjørte ned til Jens og vi kjørte sammen ned igjen mot Nedre tindvatnet. Det var enda verre nedover her. Det lugget så vanvittig at vi gav opp å svinge da vi bare tapet den lille farten vi hadde fått fra før. Fikk nøye oss med hockey. Tok av oss skiene opp mot Vardfjellet og tok dem på nedover det lille partiet vi hadde igjen med snø før vi ankom stedet hvor vi hadde satt fra oss trekkingskoene.

Så var det å feste skiene og støvlene på sekken og traske nedover mot bilen. Overraskende lite snø på denne siden av Børvasstindan og dagens føre var lite å skryte av, men et fint og idyllisk område å starte fra om man skal til fjells. Snøen i Børvasstindan forsvinner ihvertfall ikke med det samme. På vei hjem igjen klarnet det selvsagt helt opp og solen kom fram. Skulle startet turen fire timer senere. Jaja. Slik er det i blant. Turer med dårlig vær er gode minner det også.
Takk for turen Jens.

På vei ned. Måtte bære skiene langt opp