Gaustatoppen (10.05.2015)

Written by mortodeg (Morten) GSM

Start point Svineroi (925m)
Ascents Gaustatoppen (1,883m) 10.05.2015
Visits of other PBEs Gaustatoppen turisthytte (1,835m) 10.05.2015
Rjukan (300m) 10.05.2015
Rjukan (Unesco-listen) (300m) 10.05.2015
Svineroi vinterparkering (930m) 10.05.2015

Wohoo, Gaustatoppen! Har prøvd meg opp her to ganger tidligere, men måtte snu begge gangene. Nå ble det plutselig impulstur og værmeldingen var strålende, med snø natten før og så masse sol. Stod opp tidlig på søndag og kjørte opp. Bra det er bygget en stor parkering på Svineroi, for parkering har vært vanskelig her tidligere. Vi var ikke alene her i dag, og det var så vidt plass til bilene, siden vi først kom i 12-tiden.

Det gikk radig oppover, men føret var ikke så bra. Isete med bånd av ny fokksnø. Fellene satt ikke på isen, og fokksnøen holdt ikke helt den heller. To skritt fram og et halvt tilbake... En av oss tok på skarejern, mens en annen lot være av sympati med oss som ikke hadde. Det blåste en del, men det var egentlig bare behagelig, ellers hadde det vært kokvarmt!

Etter en time og tre kvarter var vi oppe på hytta. Vind og snøfokk gjorde at vi stakk inn på hytta, for den var åpen. Ikke feil med nystekt vaffel til lunch! De andre hadde vært her før, men ikke alle hadde vært helt borte på selve toppen. De er imidlertid mer opptatt av nedkjøringen enn toppen, så jeg var tidlig ute med å flagge at jeg skulle i hvert fall helt opp! Heldigvis ble det ikke noe problem, for jammen var det flere som ville det i dag, og så gikk vi av gårde alle sammen. De andre ville uansett kjøre ned en av rennene, og da er man jo et stykke på vei. Å gå over ryggen gikk fint, men med litt vind oppleves det som litt smalt her og der, for det er bratt ned på sørsiden en del steder.

Bortover ryggen fra antenna til selve toppen

Vi brukte et kvarter på å gå bort. Gikk på ski, men til fots siste 50 meterne hvor det var litt mer kupert. Wohoo! Veldig gøy å komme opp hit, og på en dag med utsikt attpåtil! Litt for mye skyer i horisonten til å kunne se den annonserte sjettedelen av Norge, men vi kunne fint se Hardangerjøkulen og Folarskardsnuten fra sist helg. Tre fylkestopper på en uke gitt, fjellnerden i meg fryder seg :P

Vi gikk tilbake til skia, hvor vi skulle utfor kanten i en av de mange rennene. I motsetning til de andre har jeg det mest moro når det ikke er så bratt. Men den slake veien vi gikk opp var så isete at det ikke hadde vært spesielt moro å kjøre ned der heller. I renna lå det i hvert fall noe nysnø. Syntes toppen av renna så litt i overkant ut siden det var hardere der, men tenkte at jeg skulle komme meg ned på et vis. Så når ingen av alternativene var perfekt, kunne jeg like gjerne følge etter de andre. Ble stående og nøle litt på vei ned øverste delen av renna, men det gikk fint, selv om det neppe så veldig proft ut. Videre nedover ble det etter hvert gøy, for det ble litt mindre bratt og bare løssnø. Men om jeg merka at jeg har stått lite på alpint i år! Lårmusklene lystra ikke helt, så telemarksvinger ble det heller lite av før vi kom enda lenger ned på flata! Fortsatte på snø nesten helt ned til bilen.