Annevasshøgda og Presteseteråsen, Vestfold completed 181+182 (10.05.2015)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Annevasshøgda (557m) 10.05.2015
Presteseteråsen Vest (570m) 10.05.2015
Presteseteråsen Øst (570m) 10.05.2015
Visits of other PBEs Presteseteråsen parkering (365m) 10.05.2015

Kjørte fra Sande sentrum og opp Kaldmoveien, bomvei 40 kr. Kjørte opp til en stor parkeringsplass der det var skiltet mot Kabretta og Prestesetra. Det var først skogsbilvei til Kabretta så blåmerket sti videre til Prestesetra. Vi mistet stien ved Prestevannet, men da vi kom ut på veien så fant vi den igjen. Veldig vått og fremdeles endel snø i skogen. Tok en kort pause ved Prestestra før vi fortsatte de siste 200 metrene opp til Presteseteråsen øst. Her var det postkasse fra turistforeningen med bok i, men dette er jo ikke kommunetoppen, så vi fortsatte til Presteseteråsen vest. Brukte gps for å finne toppunktet som er en stor stein med noen små steiner oppå. Hadde nå brukt 1,5t, men vi måtte videre til Drammens kommunetopp Annevasshøgda. Gikk på gps, og gikk på sørvestsiden av Annevann før vi gikk de siste høydemetrene opp til metallpinnen som markerer høyeste punkt. Brukte 30 minutter fra Presteseteråsen vest til Annevasshøgda. Vi gikk en litt annen rute ned. Etter å ha gått over myrene ved Annevann gikk vi litt vest for toppen av Presteseteråsen øst og bratt ned til veien vest for Prestevannet. Fulgte veien til endes og gikk så på gps tilbake til Kabetta og så sti/skogsbilvei tilbake til bilen. Til sammen 3 timer og 45 minutt på tur, våte fjellsko men fikk sett både røy og orrhøne.
Thomas var med:)

Postkasse på Presteseteråsen Øst
Presteseteråsen vest
Toppen av Annevasshøgda

Gratulerer

Written by Olepetter 17.05.2015 13:33

med fullført fylke igjen! Du holder koken, det er bra!

Sv: Gratulerer

Written by Sola19 17.05.2015 15:40

Takk for det! Du ligger ikke akkurat på latsiden selv, det ut til at du har hatt noen veldig fine turer i Hordaland i det siste:)

Gratulerer!

Written by morsor 10.05.2015 23:19

... og velkommen etter :) Ganske trist topp å avslutte et fylke med forresten.

Sv: Gratulerer!

Written by Sola19 11.05.2015 21:15

Tusen takk Morten:) Jeg var ganske fornøyd med toppen og turen, til og med fin utsikt på vei opp selv om utsikten fra toppen var begrenset;)