Topptur på Norefjell (10.05.2015)

Written by Dag1 GSM

Start point P-plass nedenfor Tempelnatten (940m)
Endpoint P-plass nedenfor Tempelnatten (940m)
Ascents Gråfjell (1,466m) 10.05.2015
Høgevarde (1,459m) 10.05.2015
Kringleåsen (1,431m) 10.05.2015
Nordvest for Kringleåsen (1,431m) 10.05.2015
Ranten (1,419m) 10.05.2015
Visits of other PBEs Gamle Høgevarde turisthytte (1,395m) 10.05.2015

Jeg hadde lenge hatt planer om en skitur på Norefjell, og siden det var bra værmeldinger for denne søndagen dro jeg oppover til Tempelseter i Eggedal lørdag ettermiddag. Overnattet i telt like ved Tempelnatten, og startet søndag formiddag ca. kl. 0930. Det var som meldt en del vind, og det skulle øke noe i styrke utover ettermiddagen, men det var lettskyet og god sikt, så jeg var ikke noe særlig bekymret.

Jeg fulgte skiløypa som gikk i retning Høgevarde, og var på toppunktet etter ca. 1 time, til tross for en litt tung dag i motbakkene. Det blåste friskt på toppen, men det var en fantastisk sikt i alle himmelretninger. Jeg så bl.a. Gaustadtoppen, Hallingskarvet og Gråfjell. Etter å ha knipset et par bilder kjørte jeg ned mot Høgevardtjern, og jeg fikk med meg toppunktene på Kringleåsen og Nordvest for Kringleåsen, før jeg kjørte ned til Høgevarde turisthytte, der jeg tok en matpause i leveggen. Det blåste fortsatt friskt, men jeg hadde tenkt å få med meg Gråfjell, som er den høyeste toppen på Norefjell, når jeg først var i farta. Jeg fulgte derfor skiløypa ca. 2 km tilbake, i retning Tempelseter, før jeg tok av til høyre og inn på den merkede skiløypa som nesten gikk helt opp til varden på Gråfjell. I le for vinden, på baksiden av varden, møtte jeg dagens andre skiløper, en eldre dame fra Eggedal. Hun var lommekjent i området, og tegnet og forklarte m.h.t. hva vi så av fjell rundt oss. Etter en pause på toppen begynte jeg på returen, og jeg gikk om toppunktet på Ranten før jeg rant tilbake langs Tempelbekken og ned til utgangspunktet.

Like etter start, ovenfor Tempelseter restaurant, sett mot bl.a. toppen Ranten
Fra Høgevarde mot bl.a. Høgevarde turisthytte og Gaustadtoppen, omtrent midt på bildet
Utsikten fra Høgevarde mot bl.a. Gråfjell
Fra toppen Nordvest for Kringleåsen, mot Høgevarde og turisthytta
Varden på Gråfjell, og dagens andre skiløper