Mulde + Ghandrup (09.04.2015)

Written by Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Start point Dobate (3,400m)
Ascents Kot Danda (2,344m) 09.04.2015
Kot Danda East (2,340m) 09.04.2015
Muldai (3,647m) 09.04.2015
Visits of other PBEs Dubai International Airport (19m) 09.04.2015
Little Paradise Lodge (2,342m) 09.04.2015
Oslo lufthavn Gardermoen (180m) 09.04.2015
Tribhuvan International Airport (1,338m) 09.04.2015
Trondheim Lufthavn Værnes (10m) 09.04.2015

Deler opp turrapporten etter som det ble så mye materiale:
Del 1: Kathmandu, Pokhara, grotte og utsikter til Himalaya
Del 2: Annapurna Base Camp
Del 3: Mulde Peak med mektig utsikt
Del 4: Mulde + Ghandruk

Våkna opp i 03-tiden får å komme meg opp, ut og ta noen bilder av fjellene om natta før sola kom opp. Aldri lett å komme seg ut av soveposen, men det gikk seg til med litt tid. Hodelykta ligger jo igjen ett sted oppe på Mulde Peak, så nattsynet måtte skrues på! Var ute å tok noen nattebilder mens jeg beveget meg opp mot Mulde Peak, for tredje gang. Hadde håpet på en enda finere soloppgang, men var omtrent det samme som dagen før, bortsett fra mot Dhaulagiri-massivet hvor det var mye klarere enn dagen før.

Annapurna Dakshin (7219m) og Hiunchuli (6441m)
Machapucharé
Endelig ett klart bilde av Dhaulagiri (8167m)
Gurja Himal (7193m) med Dhaulagiri VI (7268m) til høyre
Tukuche Peak (6920m)
Rhododendro-skoger omkranser turist-bygda Gorepani

Var på toppen i to timer før jeg gikk ned til Dobate igjen, pakka sekken der og skulle gå neddover. Eieren av lodgen jeg var på i Dobate hadde tipsa meg om en lodge nede ved Ghandrup som jeg burde prøve. Å dit gikk jeg. Lodgen het Little Paradise Lodge og lå på toppen av en "haug" på 2344m. Det her var ett virkelig paradis, i forhold til alt annet av lodger og gjestehus iomegn, men til samme pris. Lodgen var bygd opp av en lokal doktor, hans familie og hjelpere.

Stilig vinkel av Annapurna South
Little Paradise Lodge

Lonely Planet skriver følgende om stedet i boka "Trekking in the Nepal Himalaya":
"If you really want to beat the madding crowd, follow the side trail northeast from Kumrong along the ridge for 20 minutes to Little Paradise Lodge, run by local doctor Man Prasad Gurung. One reader reported stopping here for breakfast and liking the place so hotel so much he stayed for four days!"

Både ett skilt og boka sa at det tok 20min fra Kumrong og opp til Little Paradise Lodge. Så tok lunsj i Kumrong mens jeg så på en tordensky som kom rett imot. Da den var ca 20min unna betalte jeg for lunsjen min å gikk opp mot Little Paradise. Tenkte at det tok sikkert rundt kvarteret opp, jeg går jo alltid raskere enn de tidene som står oppgitt. Men kan ikke ha rett hele tida! For å klare 20min opp måtte du være sprek, å jeg fikk det travelt opp den siste motbakken da det lyna, tordna og plaskregna rett bak nakken min! Men jeg rakk det akkurat, fikk en dråpe i hodet akkurat 5m fra taket på lodgen!

Ble i Little Paradise ei natt før jeg gikk ned i Ghandrup, utforska byen en liten dag før jeg fortsatte videre neddover til bussen som skulle ta meg til Pokhara på 2-3 timer. Det ble til 5 timer, er jo noen ville veier oppi fjellene her og busser med en standard som ligger langt bak den norske.

Hiunchuli fra Little Paradise Lodge
Byen Ghandrup forran Annapurna
Gamle hus i Ghandrup

Flyreisen tilbake til Norge gikk også denne gangen gikk via Dubai. Der ble det 10 timer venting til neste avgang. Der kunne jeg bytte ut verdens høyeste fjell (Himalaya) med verdens høyeste bygning!