Klippeklatring med Morten Helgesen - og grilling (08.05.2015)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Visits of other PBEs Flaggberget klatrefelt (485m) 08.05.2015

Tenk at vi klarte å få til en klatreøkt så tidlig i sesongen! To smårustne karer; en med brist i hånda, og en annen fortsatt preget av en avrivning av muskelfibre i overarmen/skuldra, og med en viss mental tåke etter nattens migrene. Men klatre skulle vi!

Siden Morten blei så sliten av å legge opp tauet og rappellere ned, fikk jeg klatre først opp på topptau. Takk som byr! Det var deilig å kjenne tørr klippe under klatreskoa i 2015, og jeg nøt ruta, som vel lå på firetallet – nok for meg. Mot slutten går det over i 5-er klatring, og det verken orka eller klarte jeg.

Morten har lagt opp topptau, og kommer ned på rappell.

Så var det Mortens tur. Han suste opp som hurtigheis med turbo i en skyskraper, men en viss trøst var det for meg at han i alle fall måtte stoppe litt før det siste femmerpunktet. Så kom det noen kraftige hvalrosspust, og så var han jammen oppe! Gratulerer. Sprekt. Og den bristen i hånda har jeg mine tvil om hvor mye egentlig hemmet deg…

Det ble også tid til grilling, koselig! Morten kjørte svært økonomisk linje med halv pris på gamle pølser, men tok det igjen med å unne seg 8 ESKER med fyrstikker for å ha i alle fall EN fyrstikk til å tenne engangsgrillen med! Det kaller vi overflod. Eller var det med tanke på framtiden? Til de neste 400 turene har du nå ordna fyr…

Så la jeg resten av skrotet på grillen, slik at det skulle brenne opp. Morten tok en runde til i veggen, mens jeg sikret. Men Morten ble snart innhyllet i røyk og os fra søppelfyringa mi. Kjekt at myggen ble fordrevet på dette viset, men han hostet og harket svært. Ja, jeg så ham knapt der oppe i disen, og måtte kjenne etter i tauet om han bevegde seg oppover eller nedover! Jeg ba ham holde seg fast et sted, slik at jeg kom meg bort til grillen og fikk satt en fyrstikk borti, og ble kvitt svineriet. Ja, ja, da brukte jeg visst en fyrstikk til… Jeg er vel svær til å sløse.

Det ble tre fine timer sammen, med mye mat, moro og hygge, og som frister til gjentakelse når det blåser slik i høyden som i dag! Takk for turen og trimmen!