Høyest og nest høyest i Modum:) 179/403 (09.05.2015)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Breiliflaka (702m) 09.05.2015
Lauvkollen (704m) 09.05.2015
Visits of other PBEs Lauvkollen parkering (580m) 09.05.2015

Vi kom fra Vikersund og kjørte opp Breiliveien, bomvei 40 kr. Kom så etter hvert til en ny bompengevei som gikk opp til høyre skiltet mot Djupengrop, 25 kr i bompenger her. Den ender i en stor parkeringsplass der veien videre er stengt med bom. Fulgte veien innover. Var ett veiskille med en vei opp til en hytte etter ett lite stykke, men vi fulgte veien ned en bakke og der var det skiltet mot Breili og starten på en blåmerket sti. Vi fulgte den blåmerkede stien i fint terreng innover til Sandtjern der det lå ei koselig hytte. Her tok vi først feil sti da det går en sti langs vannet som svinger sørover, den riktige stien går nordøstover fra østsiden av hytta, før skogholtet der skiltet står. Fulgte så denne stien til toppen av Breiliflaka som vi ville innom selv om den nå ansees for bare å være nest høyest i Modum. Brukte litt under tre timer til toppen. Kjempefin utsikt her og vi hadde en lang pause i sola. Siden nabotoppen, Lauvkollen er kommunetopp, måtte vi få med oss den også. Fulgte stien ned ett stykke før vi satte kursen direkte mot Laukollen. Ingen merket sti som vi kunne se her, og ingen utsikt fra toppen kun en liten varde og en pinne, brukte ca 20 min fra Breilikollen til Lauvkollen. Da var det bare å komme seg ned til stien igjen og komme seg tilbake til bilen samme vei som vi kom. Det var fremdeles en del snø i skogen og ganske vått, så det var godt å få av seg de våte fjellskoene.
Ingrid var med:)

Strålende vær og utsikt på Breiliflaka