Mulde Peak med mektig utsikt (05.04.2015)

Written by Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Start point Tadapani (2,700m)
Endpoint Dobate (3,400m)
Ascents Muldai (3,647m) 05.04.2015
Muldai South (3,576m) 05.04.2015

Deler opp turrapporten etter som det ble så mye materiale:
Del 1: Kathmandu, Pokhara, grotte og utsikter til Himalaya
Del 2: Annapurna Base Camp
Del 3: Mulde Peak med mektig utsikt
Del 4: Mulde + Ghandruk

Etter ei natt i stappfulle Tadapani skulle jeg gå videre opp igjen. Fant ganske fort ut hvor stien mot Dobate og Mulde Peak startet da den startet på den mest naturlige plassen bak den nordvestligste lodgen i Tadapani. Kvelden før da jeg kom opp til Tadapani måtte jeg studere kartet litt mer nøye for det var mye som ikke var korrekt. Stien opp til Tadapani gikk jo sørvest fra elva på 1900m, ikke rett sør som på kartet. Fant ut at Tadapani måtte ligge to kilometer lengre vest for der den var markert og det gjorde turen videre opp til Dobate endel enklere, spesielt med tanke på usikkerheten om kneet som var meget sliten dagen før.

Stien oppover mot Dobate var enkel og fin å følge med nylig malte merker hele veien. Vistes at dette er en ny trekking rute med få turister. Det meste av stien gikk igjennom Rhododendro-skoger som i mine jungel-uerfarne øyne ligner mye på jungel med apekatter og tropiske fuglelyder! Etter en time passerte jeg en ny og enslig lodge på 3000m. Der var det en gammel mann og en ung gutt som styrte ting. Ingen andre enn meg å se så langt, så kjøpte meg en "hot lemon tea" og hadde en enkel samtale med gutten som snakket bittelitt engelsk selv, men virket å forstå alt det jeg sa. Viste dem endel bilder fra ABC mens gutten og gammel'n pekte og snakka engasjert til hverandre på nepalesisk.

Stien mellom Tadapani og Dobate

Under en halvtime senere kom jeg opp til noen flere lodger som var bygd i en bratt motbakke. Her gikk jungelen over i gress og det ligna på en norsk seter med geiter å sånt! Videre opp til Dobate gikk opp igjennom en trang bekkedal og snart over i hardpakka vårsnø på nordsiden av Mulde Peak. Kom til Dobate hvor det lå endel snø enda. Ei ganske avsidesliggense og kaldt lite samling av tre lodger, dog bare to av de var i drift da jeg var her, alle nybygde. Her traff jeg også ei gruppe med 17 hyggelige russere som var på en guidet tur med egen russisk guide. Gruppa og jeg fylte lodgen og kvelden gikk fort med mange spennende spørsmål om hva vi nordmenn syntes om Putin!

Trodde den skulle rekke å krysse stien uten å bli sett

Våkna opp grytidlig neste morgen for å gå opp de siste 250 høydemetrene til Mulde Peak for å se sola stå opp over Himalaya. Var endel minusgrader så gikk fint å gå på snøen oppover. Fra toppen ser du rett inn i Ghaulagiri-massivet i vest og Annapurna rett i nord og øst. Sola sto opp over Himalchuli og vi fikk en flott soloppgang. Desverre skya det fort over ifra vest så Dhaulagiri forsvant. Jeg bestemte meg for å stikke ned til en sørtopp på Mulde som virket å være noen hundre meter unna, kanskje en 50pf'er, max. Det var endel lengre og toppen var over hundre pf. Da jeg kom til sørtoppen skya det over, sola forsvant og jeg gikk tilbake mot Dobate. Fant ut at jeg hadde glemt hodelykta mi oppå Mulde Peak, så måtte helt opp på toppen der igjen å lete, men fant den ikke.

Dhaulagiri (8167m) i vest
Panorama over mange topper
Skyer dannes raskt over Dhaulagiri
Dhaulagiri forsvinner i skyer

Resten av dagen ble rolig, det ble både storm og snø, sludd og regn resten av dagen.