Gjesåsberget - Åsnes (03.05.2015)  3

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Grusvei SØ for Gjesåsberget (259m)
Endpoint Grusvei SØ for Gjesåsberget (259m)
Ascents Gjesåsberget (328m) 03.05.2015
Gjesåsberget Sør (325m) 03.05.2015

Søndagsformen var ikke helt på topp, men det burde den vel heller ikke ha vært etter utdrikningslaget dagen og kvelden i forveien. Det er lov å være baktung etter en sånn dag… Etter en heller sen frokost, var jeg klar for å reise hjem fra Kynnberget (ca 2 mil øst for Elverum), hvor vi hadde festet og overnattet. Nå hadde jeg to alternative kjøreruter hjem. Den klart raskeste var via Elverum og til E6, og videre sørover langs Mjøsa. Den andre var å fortsette sørøstover fra Kynnberget, ned mot Flisa og sørover gjennom Kongsvinger. Siste reiserute hadde jeg ikke kjørt på årevis, men var en del lengre. Jeg hadde god tid, og ville ta et par stopp underveis for å plukke en topp eller to "langs veien". Det er jo godt å strekke på beina innimellom…

Jeg hadde sett meg ut noen av 5-600 meters åstoppene sørøst i Elverum kommune, men det lå igjen en del snø på disse, så det ut til. Gamasjene hadde jeg glemt, så da gikk jeg nedover på prioriteringslista. Lavere topp lengre sør, garantert fri for snø. Valget falt på Gjesåsberget. Den så ikke veldig spennende ut, og var helt klart en topp jeg aldri i verden ville kjøre helt fra Lier for å "bestige" ene og alene.

Jeg kom kjørende på hovedveien på østsiden av Gjesåssjøen, og kjørte så rundt Gjesåsberget på sørsiden. På kartet er det et par grusveier som går oppover øst for åsen. Ved Bråtebekken svingte jeg av hovedveien. En grusvei gikk forbi noen bolighus og innover i skogen. Ingen bom her, heldigvis. Etter et lite stykke svingte jeg av til venstre og tok veien som går nærmest Gjesåsberget fra sørøst. Nå sank standarden på veien, og et par steder måtte jeg kjøre svært sakte for å svinge unna steiner som stakk vel høyt opp i veibanen. Litt før veiens ende var det god plass til noen biler på venstre side. For å slippe mer kjøring på den dårlige grusveien, parkerte jeg like greit der.

Fra der jeg parkerte, går det en traktorvei opp i retning sørtoppen på Gjesåsberget. Den er delvis tegnet inn på mer detaljerte kart (ØK), men ikke starten, der jeg faktisk fulgte den. For når jeg nærmet meg Gjesåsberget Sør (325) forsvant traktorveien, og jeg gikk oppover et stort hogstfelt. Heldigvis var det ryddet godt i dette hogstfeltet, så det var fint å gå der. Faktisk var det noe utsikt fra denne skogstoppen, takket være alle trærne som var felt øst for toppen. En stor varde var det også bygget, noen meter unna aller høyeste punkt.

03.05.2015 - Utsikt østover fra Gjesåsberget Sør (325). Midt i bildet ses Storberget (552). Nydelig vårvær, med smak av sommer!
03.05.2015 - På Gjesåsberget Sør (325).

Men jeg måtte jo få med meg høyeste topp på Gjesåsberget også. Fra sørtoppen fulgte jeg først en sti noen meter nordover. Denne svingte etter hvert i feil retning, og dermed bar det ut i skogen. Fram til Gjesåsbergets høyeste punkt gikk det periodevis på sti, men aller mest på GPS-kurs i svarte skogen. Litt smådrøyt når man ikke kan følge sti. Aller høyeste punkt så ut til å være en stor stein noen meter nord for kulen som utgjør toppområdet. Liten utsikt fra denne beskjedne skogstoppen, som på noen kart har høyden 333 moh, men på detaljerte kart står oppført med 328 moh.

03.05.2015 - Toppen av Gjesåsberget 328 moh, eller 333 moh, som det står på noen kart. Høyeste punkt så ut til å være den store, mørke steinen bak i skyggen, litt til høyre.

På returen fant jeg en sti som jeg fulgte nesten hele veien tilbake. Jeg kunne faktisk følge denne stien helt til jeg møtte traktorveien jeg hadde brukt på starten av turen, øst for Gjesåsberget Sør (325). Dermed slapp jeg kaving i skog på tilbaketuren, og det var helt greit. :-)

03.05.2015 - Den mørkeblå, tykke streken er ruta jeg gikk. Det rosa krysset viser hvor jeg parkerte. (Kartkilde: www.norgeskart.no)