Folgefonna på langs (01.05.2015)

Written by Fjellrypa (Mona) GSM

Start point Jondal
Endpoint Espeland
Ascents Punkt på Søndre Folgefonna (1,645m) 01.05.2015
Sauanuten (1,408m) 01.05.2015
Visits of other PBEs Holmaskjer (1,555m) 01.05.2015
Sauabrehytta (1,095m) 01.05.2015
Folgefonna nasjonalpark (500m) 01.05.2015 10:00

Jondal - Holmaskjer - Buerbreen - Sauabrehytta - Sauanuten - Espeland.

Folgefonna på langs med DNT Fjellsport Haugesund var helgens turmål.
Vi møttes på Espeland fredag morgen hvor vi parkerte bilene. En maksitaxi hentet hele følget og fikk stuet både sekker, ski, staver og forventningsfulle folk inn i taxien med retning Jondal. Veien opp til skitrekket var nylig blitt åpnet, alle hadde hørt om de store snømengdene og var spente på turen opp. Noen brøytekant bilder ble det nok på turen.

Framme ved skitrekket var det tid for mat, kjøp av billett og litt prat før selve starten.
Vi tok skitrekket til topps og endelig var vi i gang!
Vi gikk over Nordfonna, hadde spisepause ved Kvitnadalsvatna før vi fortsatte opp på Sørfonna. På veien traff vi på et annet turfølge, BKKs friluftsgruppe, som også var på vei til Holmaskjer. Det ble en folksom natt på hytta, men koselig.

Lørdag gikk vi Sørfonna på langs med en liten avstikker ned til Buerbreen.

Her koste turfølget seg med matpause på en bar fjellknaus i strålende sol. Det var nesten så noen ikke ville gå videre, så herlig var det.

Sauabrehytta var neste mål. Før siste stigningen opp til hytta gikk vi ut på vatnet og studerte breen.

Resten av ettermiddagen ble tilbrakt i sola utenfor hytta, før det var tid for felles middag på kvelden.
Søndagen bød også på nydelig vær, tenk å være så heldig -tre nydelige dager på Folgefonna. På veien mot Espeland, fikk vi også lagt inn en kjapp tur opp på Sauanuten. Det var herlig å gå litt på ski uten oppakning på ryggen.
Nede ved bilene var det tid for avskjed, noen håndtrykk og klemmer ble utvekslet før en kjempe fornøyd og solbrune gjeng reiste hvert til sitt.

Kort oppsummert var det en fantastisk tur i herlig vær med en koselig gjeng full av morsomme utforkjøringer ledet trygt av en flink turleder!