Gråhøe i Reinheimen (03.05.2015)

Written by opps (Oddveig Torve) GSM

Start point Billingen (720m)
Endpoint Billingen (720m)
Ascents Gråhøe (2,014m) 03.05.2015
Skarvedalseggen (1,961m) 03.05.2015
Stamåhjulet (1,821m) 03.05.2015

Endelig skulle jeg ta turen opp på Gråhø det høyeste fjellet i Reinheimen på fint skiføre med strålende sol fra blå himmel. Startet litt sent, kom ikke avgårde før halv tolv. Men det er jo lange lyse kvelder så det gikk greit. Savnet lette fjellski flere ganger på denne turen men de lå igjen hjemme på Oppdal så da trasket jeg turen med randonee ski. Litt tungt men en klarer det en har lyst til og målet var jo noen nye topper. Startet fra Billingen med å følge skispor oppover bjørkeskogen på østsiden av Store Føysa videre innover de langstrakte viddene inn til Skarvedalen. Gikk opp i salen mellom Gråhø 1945 moh. og selve hovedtoppen Gråhøe 2014 moh. lett å gå opp til toppunktet. Lang pause her før vi kjørte ned til høyeste punkt i skaret mot Skarvedalseggen, på med feller og opp igjen etter breen til toppen av Skarvedalseggen. Videre ned og opp på Stamåhjulet før vi satte skituppene nedover til Vesle Føysa og ned til startpunktet. Herlig å få sette føttene i lette joggesko etter denne turen.

Gikk opp på østsiden av Store Føysa.
Fint skiføre så hundene klarte ikke å holde følge.
Hoppende glad for å nå en topp på over 2000 meter denne sesongen.
 Neste mål Skarvedalseggen.
 Egil i farta.
Skarvedalseggen
Ivrig fikk masse hjelp nedover, nesten så jeg ble misunnelig.