Gabrielfjellet (04.05.2015)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Stormo
Ascents Gabrielfjellet (1,213m) 04.05.2015

Det ble en nydelig kveldstur til Gabrielfjellet etter jobb. Dro dit med Elise og gikk mer eller mindre normalruten opp. Parkerte ved den nordligste 'Stormo' der vi så en slags traktorvei som gikk innover elvedalen. Fulgte den et godt stykke før vi skjønte at det kanskje skulle bli en god ide å traversere litt mot sørvest for å komme oss opp Gabrielfjellets nordvestflank. Tror vi parkerte litt for langt nord men det gjorde ingenting for det var flott og lett slusjføre på fjellet i kveld og et lite stykke ekstra å gå var bare kos. Fin utsikt i begge retninger, vestover mot Fagernes og østover mot Breivikeidet. Vi hadde noen bekymringer for et tåketreff etter å ha sett noen skyer liggende på toppen da vi kjørte til fjellet, men nå så det mer lovende ut og skyene så ut til å bli på tur ut av området.

Ferdig med den fine skogen (les: fin skog!)
Elise nyter utsikten vestover. Flott kveldslys.
Spasertur fra ca. 900moh
Pudderføre + Hamperokkenutsikt = kos

Etter slusjetappen ble det gradvis mer nysnø. Kanskje 5cm med nysnø på bakken da vi kom oss opp til ca. 600moh. Stedvis var det litt brattere og vi krysset flanken flere ganger før vi kom oss godt forbi det bratteste partiet. Jeg fikk vondt på fronten av ankelen og det var litt smertefullt å gå mesteparten av tiden mens vi gikk på skrå. Kunne vært kjekt med litt ekstra penetrasjon i snøen for å få skiene til å sitte helt flat, men heldigvis kom vi snart opp til et mye flatere parti og det var som å gå på en fjellskitur. Ganske behagelig faktisk. Over 900moh var det bare en nytelse med ca. 10-15cm herlig puddersnø under skiene og vi gledet oss veldig til nedkjøringa! Hamperokken dukket opp etter hvert og det var en kul utsikt.

Herlig!
Utsikt sørover
Nedkjøringa med konservative mengder pudder

Ca. 15 minutter før vi nådde den relativt flate toppen la vi merke til en fyr som ikke var så langt bak oss, så vi måtte skynde oss for ikke å bli tatt igjen av ham. Hadde vært litt flaut mtp at vi gikk på lette ski ;) Fant ut at det var faktisk Stein Tronstad, så det var hyggelig å hilse på kjentfolk på toppen. Han var den eneste vi traff på turen. Litt vanskelig å tro at det var så lite folk her i kveld, jeg hadde regnet med stor aktivitet. Kanskje alle andre folk hadde funnet andre topper med flott skiføre for å tilbringe den fine kvelden. Så for første gang i året fikk vi nyte en vindstille tur i lag. Kjekt med sol og fantastisk skiføre også. Nedkjøringa kunne ikke vært mer perfekt! Hit må vi komme tilbake til for å prøve ut en de flotte rennene på sørvestsiden av fjellet. Takk for en kjempeflott etterjobbtur Elise!