Bogestellenosi - Skitur fra Muri (03.05.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Muri (530m)
Endpoint Muri (530m)
Ascents Bogestellenosi (1,643m) 03.05.2015

Anne og jeg var invitert i konfirmasjonsselskapet til Tora - først middag på Jostedalen hotell og så kaffe og kaker i Gaupne. Siden værmeldingen var OK ble det god tid til en topptur før festivitetene og jeg timet nøye avreise fra Sogndal.

Ruten, sett i Google Earth

Jeg og Karma forlot vinterparkeringen på Muri 10:35 og holdt god stim oppover. Det var noen få biler på parkeringsplassen og da jeg kom opp til Vanndalsvatnet så jeg to skigåere ta fatt på bakken opp mot Vangsen.

Pga "god stim" nådde jeg de igjen på det punktet hvor man kan gå rett opp til Vangsen eller holde litt mot venstre og så følge platået sørvestover. Etter en liten kort prat dro jeg videre - fremdeles kun med en tynn trøye på overkroppen - med is på. Det var et merkelig vær. Solgløttene varmet, men det var KALDT oppe i høyden.

Oppe i skaret måtte jakka på og vi fulgte noen skispor opp til toppen, hvor vi ankom 12:27 - litt under to timer etter avmarsj. Det var litt etter skjema og jeg bestemte meg for å droppe Geitanosi (1317m) som jeg opprinnelig hadde tenkt å ta på vei tilbake. For å få det til måtte jeg traversere under Vangsen - over en rekke solskred - og jeg var veldig usikker på om det ville være en klok beslutning. Siden oppmøte Jostedalen hotell - ferdig dusjet - var 14:30 bestemte jeg meg for å være fornøyd med Bogestellenosi. For øvrig - takk til Jostein Aasen for navnet (på kartet er det ikke noe navn på den toppen)

På vei ned imponerte Karma meg stort. Hun løp non-stop fra toppen og ned til Muri. Snøen fra toppen og til henget under Vangsen var utmerket (litt hardt, men fint). Henget var litt vindpakket og øvre del av skogen under Vanndalsvatnet var litt isete, men nedre del hadde et fint skarelag som snøen akkurat hadde begynt å bearbeide. Vi var tilbake ved bilen kl. 13:00 og så kjørte jeg litt rundt for å finne et OK sted å dusje på. Valget falt på elva rett ved avkjøringen til Nigardsbreen...

Å herreminhatt - så kaldt det var å vaske håret i denne elva...