Skitur til Sæbyggjenuten i Aust-Agder (03.05.2015)

Written by Dag1 GSM

Start point Berdal
Endpoint Berdal
Ascents Sæbyggjenuten (1,507m) 03.05.2015

Dagens turmål var Sæbyggjenuten, den høyeste toppen i Aust-Agder, på fylkesgrensen til Telemark. Vi kjørte Rv 6 fra Hovden i Setesdal, og parkerte på p-plassen i Berdal, ved skiltingen til Berdalsbu. Det var litt halvgrått, og nesten vindstille idet vi (Britt og jeg) startet å gå. Etappen inn til Berdalsbu gikk litt trått, men forholdene ble bedre fra Berdalsbu. Vi fulgte noen skispor som gikk innover mot Slækjeskaret, videre krysset vi Ytre Gjuvvatn i sydenden og opp i skaret nord for 1335, og vi passerte sør for vannene 1235 og 1268. Skydekket lå på 1350-1400 m.o.h., men idet vi nærmet oss Sæbyggjenuten lettet det, og toppen åpenbarte seg. Vi tok oss ganske greit opp på toppunktet, og det var god utsikt i alle retninger. I mangel på kartverk på GPS-en ble vi litt i tvil om vi virkelig var på toppunktet. Vi så tre andre topper som vi måtte opp på, bare for å få bekreftet at den første og antatt riktige toppen var høyest. Det viste seg å være riktig, men det er godt å være helt sikker... Vi brukte ca 4,5 timer til toppen(e), og i underkant av to timer på returen.

Det var røyk fra pipa på Berdalsbu, men vi møtte ingen på vår vei til eller fra toppen, til tross for at det var en flott dag i fjellet.

Klar for avgang fra p-plassen i Berdalen
Berdalsbu sett fra stigningen opp mot Slækjeskaret
Fra toppunktet på Sæbyggjenuten, med bl.a. Vatndalsvatnet i bakgrunnen
Sæbyggjenuten i bakgrunnen, sett fra en av nabotoppene
På vei tilbake til bilen. Toppunktet skimtes til venstre for toppen midt på bildet