Min første 2000teltenatt (02.05.2015)

Written by linntherese GSM

Veslebjørn Nord (2,110m) 02.05.2015
Veslebjørn Sørøst (2,075m) 02.05.2015
Veslebjørn Vest (2,090m) 02.05.2015
For første gang skulle jeg ligge i telt om vinteren lang oppe i fjellet. Jeg hadde prøvd i snøhule noen ganger, men dette var spennende. Dessverre blei venninna mi, Vilde, som skulle være med ene dagen sjuk, så det blei meg og mamma og pappa som kjørte til Krossbu på Sognefjellet, men først var vi i Lom og handlet litt og kjøpte supergode bollegodter på bakeriet.
Jeg og Storebjørn.

På Krossbu traff vi pappa'n til Vilde som skulle på tur aleine.

Det var fint var og veldig varmt og sånn, spesielt for pappa som hadde stor sekke og stor pulk med alt vi trengte.

Vi tok mange pauser og det var mange andre på tur i det fine været. Til slutt kom vi til et sted som heter Bjørnskardet. Det er over 2000 meter over havet, og her skulle vi ha teltet vårt.

Nå blei det mange skyer og veldig kaldt. Det tok litt tid å sette opp teltet og få tingene på plass.
Da vi var ferdig med det, kom pappa'n til Vilde forbi. Han hadde vært på Storebjørn.

I teltet vårt. Fin morgen!

Snart begynte vi også å gå mot Storebjørn. Jippii! Den første toppen. Det var noen dumme skyer, men vi så mange fine fjell likevel. Så akte jeg ned på rompa før vi gikk på en liten minitopp som heter Bjørnelabben. Etterpå det gikk vi på Veslebjørn. Mamma blei veldig sliten, så jeg og pappa kom først opp.
Etterpå dro vi tilbake til teltet og spiste litt. Pappa begynte å smelte snø til vann og sola begynte å skinne igjen. Mamma var fornøyd og skulle ta seg av snøsmelting, mens jeg og pappa gikk på en liten topp som heter Veslebjørn Nord. Det gikk veldig fort, og når vi kom ned fikk jeg litt mer å spise å drikke før vi pakket sakene våre for den siste toppen, Saksa.

Nå blei været superfint og vi koste oss masse. Der det blei skikkelig bratt fikk jeg ha på meg tau. Saksa var en kjempefintopp. Litt skummel og veeeldig langt ned.

Etterpå var det deilig med middag i teltet og å krype i soveposen.

Storebjørn og teltet.
På Saksa nordklo
Storebjørn.
Kveld i leiren.

Jeg våknet dagen etterpå når sola skinte på teltet. Sammen med pappa smeltet jeg vann ute i sola og vi stekte bacon. Det var ingen skyer og superfint.

Vi skulle egentlig gå på Skeia først, men pappa gikk en tur bort og kikket i går kveld og sa det var for farlig, så litt senere begynte vi på en annen tur til andre topper, men jeg følte meg plutselig ikke bra og samme hvor mye jeg kledde på meg bare frøys jeg.
Det blei bare dårligere og dårligere, så vi måtte snu.
En skikkelig dårlig dag. Det var nesten ikke gøy å kjøre slalom ned igjen en gang og jeg satt i bilen med dunjakka på hele veien hjem og bare frøs.

Jeg peker på Saksa som er neste mål.

I Lom møtte vi Christin som jeg hadde vært på tur sammen med til Skutshorn for lenge siden. Jeg fikk til og med en liten gave. Når vi var ferdig med å prate med de, reiste vi hjem.

Flere bilder

Start date 02.05.2015 10:20
End date 03.05.2015 14:15

1800 moh her...

Written by morsor 04.05.2015 20:49

Du slår meg glatt. 1800 moh som pers, på ungdomsherberge i St.Moritz, Sveits :)

Gratulerer

Written by Øyvindbr 04.05.2015 14:12

med første natt på 2000 meter Linn Therese! :)

Du har god tid på å slå meg der, jeg har 22 toppnetter, men noen av de er under 2000, pluss at jeg snart er 39 år...

Og Saksa er en av Jotunheimens fineste utsiktstopper! Er straks 15 år siden jeg var der i knallvær, men det gjorde enormt inntrykk. :)

Sv: Gratulerer

Written by linntherese 04.05.2015 20:45

Hei Øyvind!

Jeg har sovet på 2000 før men det var ikke i telt, det var i en matbod på Fanaråken.

Hilsen Linn Therese

• +

Sv: Sv: Gratulerer

Written by Garm 04.05.2015 21:55

Supertur!

Written by Nils 04.05.2015 10:18

Du er tøff Linn Therese! Og for en nydelig teltovernatting det må ha vært! Der fikk du mange nye flotte topper, i fint vær. :)

Også med mamma

Written by Olepetter 04.05.2015 09:26

og pappa på en slik telttur, så hyggelig! Litt leit å bli småsyk på slutten da...

Missing title

Written by venkekristin 04.05.2015 07:56

Helt rått Linn Therese!!

Du er superflink og tøff :)

Jeg er også misunnelig...

Nydelig...

Written by Atomsilda 03.05.2015 22:38

Gratulerer Linn Therese med mange nye topper! Og slik en flott tur da. Misunnelig....