Surnadal: Snota (03.05.2015)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Gråsjødemninga (475m)
Endpoint Gråsjødemninga (475m)
Ascents Midtveggen (1,027m) 03.05.2015
Sørvest for Nonshaugen (1,030m) 03.05.2015
Snota (1,669m) 03.05.2015
Litl-Snota (1,566m) 03.05.2015

Solotur, men absolutt ikke alene! Parkerte ved demninga ved Gråsjøen. Her var allerede en god del andre biler, og mine "bekymringer" om å gå og traske alene på en litt dryg innmarsj skulle altså være bortkastet. Regnet jo med at en søndag var bankers for å se andre turgåere på denne turen som er absolutt en kred-tur!

La avgårde med mine plastsko og telemarkski. Så at de fleste andre trippet av gårde på lette fjellski. Da vi var kommet til Svartevatnet var jeg allerede passert forbi halvparten av de som hadde gått en god stund før meg. Da jeg kom opp i bandet mellom Litl-Snota og hovedtoppen var det kun 3 stk forann meg ! Så at de gikk sakte, med randoutstyr oppå starten av siste ryggen. Valgte derfor å gå på nordtoppen, Litl-Snota først. Glissent med snø, derfor satt jeg tidlig fra meg skia, og gikk til topps til fots. Kjempeflott utsikt her mot hovedtoppen. Her var ingen andre oppom i dag, så vidt jeg kunne se. På vei ned kunne jeg se at mange av de jeg allerede hadde passert, hadde nå kommet forann meg igjen. Tok det hele med knusende ro, og fikk noen undrende blikk da jeg igjen passerte dem oppi mot toppen ;)

Tok en god pause her og kunne nyte toppstunden i vindstille og strålende vær. Mye hyggelige folk å treffe på, og spesielt i slike omgivelser ! Flott utsikt til det meste av Trollheimen, mot snillere topper mot Oppdal og nordover og steile majestetiske fjell sørover.

Flotte nedkjøringsforhold det meste av nedfarten med fin tørr nysnø i øvre del. Klarte allikevel i et litt periodevis isete parti med antydning til gjennomslag ¨å falle kraftig på høyre skulder rett før Svartevatnet. Etter noen minutters oiing....så fikk jeg nå stavret meg videre. Fortsatte allikevel mot Nonshaugane x 2. På disse var det heller ikke antydning til dagsferske spor. Fikk en fin liten siste nedkjøring fra andre Nonshaug-toppen før jeg skled meg inn i sporet som skrådde tilbake under Gråhaugen mot parkeringen igjen. En toppers dag i Trollheimen til tross for en noe skamfert skulder;)

Der satt...

Written by Garm 03.05.2015 21:49

Der satt den også ja, gratulerer! :)

Sv: Der satt...

Written by ligroenb 03.05.2015 21:56

Jau takk ;) Var jo i utgangspunktet ikke lysten på å ta turen alene, men det var jo flust av andre på en søndag! En fryktens flott dag, vindstille og perfekt!