Team Tare på Skjorta (02.05.2015)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Kvanndalen (300m)
Characteristic Ski trip
Ascents Skjorta (1,711m) 02.05.2015

Norges største pf-topper
2.5.2015

NÅR VILJEN ER STERK NOK
Nesset kommune ligger øst for Molde i Møre og Romsdal med Eidsvåg som det største tettstedet. Om lag to tredeler av kommunen ligger over 600 moh., og Kleneggen (Høgbøra) er kommunens høyeste fjell med sine 1964 moh. Landskapet sør for Langfjorden og Eresfjorden er preget av alpine fjellområder, spesielt rundt det 20 kilometer lange Eikesdalsvatnet. Vannet er selve hjertet i Nesset og er Møre og Romsdals største innsjø. Veien langs Eikesdalsvatnet til den lille grenda i Eikesdalen kan til tider være svært rasutsatt. Sør for vannet starter den vinterstengte Eikesdalsveien over fjellet til Aursjøen og ender ned Litldalen til Sunndalsøra. Elvene Aura og Mardøla er de to største innløpene til Eikesdalsvatnet, og Mardalsfossen er verdt et besøk når «kranene» åpnes om sommeren. Mardalsfossen kom i fokus i 1970 under Mardølaaksjonen, der filosofen og fjellklatreren Arne Næss og 300 andre lenket seg sammen i protest mot vannkraftutbygging i fossen. Kjører man riksvei 62 mellom Eidsvåg og Molde, kan man ikke unngå å se det høyreiste fjellet Skjorta sør for Eresfjorden. Med sin vakre tindeform er Skjorta en av de lettest tilgjengelige toppene i Nesset, og den er spesielt populær som mål for en bratt vårskitur. Denne vårdagen i mai ville Tare Teksum og teamet hans prøve å bestige dette majestetiske fjellet. Tare er nesten helt blind, sterkt hørselshemmet og har dårlig balanse. Dette har imidlertid ikke stoppet ham. Full av pågangsmot har Tare deltatt på tv-serien «Ingen grenser» med Lars Monsen. Han har gått og syklet Norge både på langs og på tvers, fullført Den store styrkeprøven fra Trondheim til Oslo og var på Kilimanjaro i januar 2016. De viktigste støttespillerne hans har vært Hans Grøset, Morgan Frelsøy, Arne Opdal og familien. Otto har hatt gleden av å følge Tare på deler av Norge på langs-turen, pluss noen toppbestigninger i hjembygda. Tare elsker utfordringer og har stadig lyst på nye, spennende prosjekter.
Vi kjørte til Eresfjord i Nesset og parkerte bilene ovenfor Grandsætra i Kanndalen. Arne Opdal, som er oppvokst ved Eresfjorden, har vært på favorittfjellet Skjorta hele 102 ganger og var dermed den perfekte guiden for Tares første tur til Skjorta. Skituren startet etter veien opp Kanndalen til idylliske Storstølen, hvor vi traff flere toppentusiaster. Her ville Tare bytte skiene til fordel for truger på den neste etappen til over skogbåndet. Men etter en times trugetur var det ingen tvil om at randonée-skiutstyret hadde vært et bedre valg for ham. Vi fortsatte etter skisporet opp nordvestryggen og valgte store svinger i de bratteste partiene. Underveis ble det tre korte spisepauser og ekstra påfyll med både sjokolade og energidrikk. Været varierte fra sol og vindstille i nedre del til tett snøvær ogvind fra cirka 1200 moh. Etter hvert ble skiføret betydelig tyngre, og Tare ble raskt tappet for krefter. Da det gjensto bare cirka 150 høydemeter til toppen, ble det klart at det ville være uansvarlig å fortsette turen. Hans Grøset, som er Tares personlige trener, tok en rask og riktig avgjørelse om å avbryte oppstigningen til Skjorta. Dette ble en liten nedtur for oss alle, men fjellet står der og nye muligheter kommer. Tare valgte å returnere på rumpa ned fjellsiden i 20 centimeter nysnø, mens Arne bremset farten hans med sitt geniale tau. Dette gikk både kjapt og effektivt helt ned til brua ved Storstølen. Lettere ble det etter seterveien, hvor vi alle avsluttet med ski på beina.
(Fra boka Norges beste kremtopper.).

MØRE & ROMSDAL = 26 stk 1.ordens trig-punkter.

Sted: Nesset kommune i Møre og Romsdal
HØYDE: 1711 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 623 m
UTGANGSPUNKT: Kanndalen 350 moh.
LENGDE: 11 km tur-retur
TID: 10 timer tur-retur
STIGNING: 1400 høydemeter
VANSKELIGHETSGRAD: Rød
GPS-KOORDINATER: 32v 4600606 947746
KARTBLAD: 096 Sunndalsøra

Missing title

Written by otto 03.05.2015 00:27

Da får du LIKE på facebook. Inger Lise la ut der.- Tror han hadde kommet opp i morgen i godværet som er meldt.. Han var litt lei seg for ikke å nå toppen.!

Missing title

Written by arntfla 03.05.2015 00:24

Fantastisk innsats av Tare. Det er ikke noe LIKE knapp her men om den var her ville jeg trykket den ;)