Fanneskarvarden, Frøya i Bremanger (01.05.2015)

Skrevet av knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Andre besøkte PBE'er Fanneskarvarden P-lomme (5moh) 01.05.2015 12:10

Fanneskarvarden, Frøya i Bremanger

Parkering på Stranden øst for Fanneskarvarden

Dagens andre øytopp i Bremanger. Fortsatt nydelig vær. Vi fulgte turbeskrivelsen fra Otto og Inger Lise fra februar 2010. Kjørte av mot høyre (vestover) i retning Nesje der vi parkerte på en stor (muligens privat), plass nær en hytte (Fanneskarvarden P-lomme). Kløv over noen gjerder og krysset beitemark for sauer før vi dreide innover Aridalen i rolig tempo. Ingen sti, likevel lettgått terreng som bar preg av å være herjet av lyngbrann. Varmt og fint nede i dalen, men kald vind oppe på toppene. Oppe ved den store og flotte varden kl 1200. GPS 281394 6857688. Like etter oss kom det to andre turfølger som hadde gått merket sti fra Kalvåg, slik at det ble ganske så folksomt på toppen denne 1. mai dagen!

Varde og utsiktspunkt litt SØ for selve toppen
Fanneskarvarden - høyest på Frøya

Som Otto og Inger Lise la vi returen om Skorekinna som er en ganske markert rygg øst for Fanneskarvarden. En beskjeden varde på GPS 281968 6857643 markerer høyeste punkt.
Fortsatte langs en mer direkte og helt OK rute tilbake til bilen. Så kjørte vi til Knutholmen på Kalvåg der vi fikk god fiskesuppe og pizza før vi tok fatt på tilbaketuren til Rugsund.