Graveskarnosi mm - en nydelig dag på ski (02.05.2015)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Graveskarnosi (1,532m) 02.05.2015
Søre-Knipen (1,551m) 02.05.2015
Vetle-Knipen (1,470m) 02.05.2015

Endelig på rett sted til rett tid! En nydelig dag. Var spent på om gårsdagens tur skulle kjennes fælt i beina, men det gikk overraskende bra. Starta kl 9 presis fra hovedveien, og det var perfekt med helfeller opp sørflanken på Søre-Knipen, men styrte mot Graveskarnosi først. Brukte vel 1,5 t i jevnt moderat tempo til topps. Glemte å ta videopanorama (!), og nøt utsikten og været for mye! Men et bilde mot Valdres, der byger og skyer herjet, ble det:

Satt en halvtime på toppen (!) og skled så vestover og ned i skaret mot Graveskarnosi. Var litt spent på eventuelle skavl-problemer her, men det løste seg greit. Gikk med blå Swix nå - i skikkelig mortenh (Morten Helgesen)-stil. Det gikk utmerket. Støtte på noen spor etter truger som virket helt ferske. Gadd ikke stikke bortom det fæle tårnet, men gikk rett til høyeste punkt.

Skled så ned mot nord, og eventuell spenning med tanke på bratte partier forsvant da et forholdsvis ferskt skispor kom opp her. Helt greit, og bare å nyte været og dagen.

Sjarmør-etappe
Vetle-Knipen ble reneste koseturen. Jeg krysset mitt eget skispor fra i går ettermiddag. Da hadde motivasjonen for å stikke oppom denne toppen vært null komma null. I dag var alt bare kos og moro - så moro at jeg ikke en gang gadd å legge på kortfellene, men fortsatte med blåvoks - igjen med tanke på Morten, blåswix-kongen. Det ble følgelig noen ekstra sikk-sakk oppover, men i vindstille og knallsol er jo det hva jeg elsker - faktisk bedre enn å kjøre nedover - seriøst!

På toppen måtte jeg skynde meg å ta bilde, da et helt kobbel med damer kom. Her tilbake mot Søre-Knipen som jeg nettopp kom fra:

Glemte jammen videopanorama nå også - begynner å bli sløv.

Nå ble det livat, for damene skulle tas bilde av i gruppe, og så skulle de skåle med sjampis og greier, så jeg stakk ganske snart. Det passet bra, da det skyet så smått til nå. En løselig plan om å plukke med meg Ulsnanosi ble droppet, da jeg så at det var over 8 km i luftlinje dit.

Dermed var det bare å suse ned til bilen. 5 t var passelig tur i dag, og ikke minst ble jeg passelig svidd i ansiktet, tross faktor 10 og et meget godt grunnlag med brunfarge - trodde jeg. Sola er sterk i mai, og ikke minst med kritthvit tørr snø!

Først i bakkene i solhellinga ned til bilen merka jeg litt kram snø i dag. I skyggen ved Tyin var det 2-3 minusgrader, så sommervarmen lar vente på seg.