Godt tilrettelagt tur-rute (01.05.2015)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Hørsfjell (288m) 01.05.2015

Parkerte på P-plass nord for Bamlevann. Gikk asfaltveien vestover mot Bamle. Herfra skogsbilveien opp forbi Heistad. Tok til høyre i vegkrysset vest for Heistad. Gikk vegen ca. en km før det tok av bred blåmerket sti mot venstre. Fulgte denne stien helt til toppen av Hørsfjell. Kom til toppen nordfra. Det var flere som hadde tatt turen hit i dag. Det var faktisk ganske folksomt, noe som er uvanlig på kommunetoppene i lavlandet. Er oftest alene på disse toppene. Grei utsikt sydover mot kysten. Etter en lang pause i solskinnet tok jeg stien mot syd ned fra toppen. Kom raskt ned på vegen syd for Hørsfjellet. Fulgte denne tilbake til Heistad og bilen. Langs hele ruten var det satt opp informasjonsplakater. På tilbaketuren gikk jeg sammen med en hyggelig Grenlending. Han fortalte at det var grunneieren på Heistad som hadde satte opp infoplakatene. Veldig bra tiltak. Turen ble 9 km lang.