Øst for Høgsteinsheia - Arendal, 178/403 (01.05.2015)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Characteristic Trip by foot
Ascents Høgsteinsheia (270m) 01.05.2015
Øst for Høgsteinsheia (268m) 01.05.2015
Visits of other PBEs Hørte parkeringslomme (150m) 01.05.2015

Vi kjørte til Hørte og parkerte ved bommen der som var stengt. Tok frem syklene og syklet innover grusveien forbi husene ved Bæreli der det var enda en stengt bom og videre inn til Hemningtveitvannet der veien ble for dårlig for våre sykler og vi gikk videre til fots. Vi fulgte skogsvei/sti videre ett stykke før vi tok av og gikk mot skaret. Opp skaret gikk det en tydelig sti som Ole Petter hadde lagt inn gps koordinater til starten på: 32v 470303 6483020. Fulgte den til toppen av skaret og gikk ned mot sørøst enden av Gangvasstjønn der det var en liten bekk å krysse før stigninga mot toppen startet. Det kan være lurt å ikke gå rett ned til vannet fra skaret men å holde litt mot høyre. Etter å ha passert bekken var det bare å gå bratt opp mot toppen. Det flater litt ut før siste bratte svaberget helt til topps og her finner man også varde som markerer grensen mellom de tre kommunene Arendal, Froland og Grimstad som vi var oppom. På toppen er det en stor stein som markerer høyeste punkt på Høgesteinsheia og en varde noen meter unna som markerer høyeste punkt i Arendal. Kjempefin utsikt fra toppen, så til og med Torungen fyr. Vi brukte litt under 1,5 time til toppen. Samme vei tilbake og totalt var vi tre timer på tur.