Nesbjørhovda (03.04.2015)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Ospeneset (50m)
Endpoint Samme (50m)
Ascents Nesbjørhovda (342m) 03.04.2015

Nesbjørhovda

Etter å ha besøkt Aldalsnuten (Stussvikhovda) rett før, var det også tid til å få med seg Nesbjørhovda. Kjørte til Ospeneset og parkerte før den bratte bakken ned til Teiga.
La i vei på merket sti fra Teiga. Denne gikk til tider meget bratt opp gjennom hasselskogen og jeg mistet den på et punkt. Merkingen forsvant på 180 hm hvor kammen er relativ bratt på begge sider. Her var det også mye rotvelt. Fulgte etter beste evne kammen videre opp mot toppen, som jeg nådde etter ca 45 minutter. Rett før toppen møtte jeg både ravn og kronhjort, som helt sikkert lurte fælt på hva jeg gjorde her. Returnerte samme veien ned. Det var nok det tryggeste, for terrenget her er ganske bratt enkelte steder.

Stistart rett frem (på venstre side av elven).
Bratt opp gjennom hasselskogen.
Ikke den mest givende toppen jeg har besøkt. Måtte krangle med noen busker om selve topp punktet.
Mye rotvelt på vestkammen til Nesbjørhovda.