Nordre Kolsås (26.04.2015)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Øvre Toppenhaug fotballbane (202m)
Endpoint Øvre Toppenhaug fotballbane (202m)
Ascents Nordre Kolsås (379m) 26.04.2015

Fint vær, men småkjølig denne søndagen. En liten utflukt måtte vi få til, og kjørte denne gangen til Sandvika og opp til nordsiden av Kolsås. Der parkerte vi på parkeringsplassen til Øvre Toppenhaug fotballbane, hvor det er lov å stå mellom klokken 06 og 24.

Siden eldste dattera hadde med ei venninne, var vi fem på tur i dag. Vi ruslet først 150 meter på fortau, før vi gikk over på grusvei og gjennom bommen ved en barnehage. Så et lite stykke på grusveien vestover før vi tok av opp en noe våt sti til venstre. Denne stien hadde kurs mot toppen av skiheisen i Kolsåsbakken, men dreide sørover mot toppen av Nordre Kolsås (379) litt før vi nådde Kolsåsbakken. Stort sett fint å gå med joggesko, men et par steder var det vått og gjørmete, og det lå ennå igjen snø og is noen få steder i stien.

Siste strekningen før toppen kom vi opp på en rygg som var litt artig å følge. Etter vandringen i tett skog var det faktisk befriende å få et snev av luft rundt seg. Jentene fikk virkelig fart på seg på det åpne berget og småløp til toppen med postkassen, hvor de skrev seg inn i boka. Brukbar utsikt med flere kjente steder i sikte. Sola kom og gikk, og da den ble borte etter at vi hadde fått drukket og spist litt, ble det kjølig. Derfor ble ikke oppholdet på toppen veldig langt. Vi fulgte så samme stien ned igjen.

26.04.2015 - I sola på Nordre Kolsås (379).
26.04.2015 - På Nordre Kolsås (379). I bakgrunnen, nokså midt i bildet, er Tryvannshøgda (534).
26.04.2015 - På toppen av Nordre Kolsås (379). Utsikt nordover.