Tafeltinden (26.04.2015)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Koppangen
Ascents Tafeltinden (1,395m) 26.04.2015

Det ble en solotur til østsiden av Lyngen på meg denne søndagen men jeg gledet meg likevel til å gå opp Tafeltinden igjen. Dro relatvt tidlig fra byen ca. kl.8.30 og kjørte rundt Lyngenhalvøya via Nordkjosbotn til Koppangen. Tok omtrent 2,5 timer med en kaffepause. Trodde det skulle bli ganske folksomt her i dag men det var visstnok ikke sånn. Et par biler sto parkert ved fjæra i Koppangen men det var ellers ingen andre folk å se. Begynte å gå litt etter kl.11 og gikk veldig rolig opp mot elvedalen. Det var allerede ordentlig slusjføre her men ganske greit å komme seg opp uten at det var for glatt. Jeg la merke til et par våtsnøskred men det så ut som om de ikke var særlig ferske. Snøen var ganske hard etter å ha kommet ca. 200hm opp i Koppangsdalen. Tok skarejern på skiene like før stigningen opp til Koppangsvatnet da det var steinhardt og til dels vanskelig å få nok grep selv med skarejern på. Jeg var ganske glad å komme frem til Koppangsvatnet og der traff jeg en svenske gruppe på 3 stykker. Hilste på dem før jeg tok av skarejerna og fortsatte videre mot Koppangsbreen. Det var lettgått terreng og bra snøforhold som ble til ekte pudderføre litt lenger opp på breen.

På veien inn mot elvedalen
Utsikt mot Koppangsbreen fra Koppangsvatnet
Tilbakeblikk mot Kåfjordalpene
Herlig på Koppangsbreen
På turen rundt nordsida av Tafeltinden
Utsikten ned mot Strupbreen, Store Koppangstinden til høyre.
De flotte Lenangstindane. Gruppa fra Østerrike kommer snart opp.

Det er ikke nok ord for å beskrive den herlige følelsen av å gå på en stor bre. Masse urørt snø og åpent terreng med spisse topper på alle sider. Kunne gjerne gått hele dagen i slike omgivelser. Brevandring på ski er utrolig flott, særlig når man er alene og det er ikke andre lyder enn den som kommer fra skiene som glir over puddersnøen. Jeg hadde de nydelige Lenangstindane foran meg hele tiden og kilometerne gikk fort. Da jeg begynte å gå rundt nordsida av fjellet, tok jeg igjen en gruppe fra Østerrike som var på guided tur i Lyngen. En av dem spurte meg om jeg gikk på elektroniske ski. Morsomt. Nei, det gjorde jeg ikke, men skiene mine var ihvertfall av den lettere typen og etter tre rolige timer var jeg endelig på toppen. Det siste bratthenget var litt utfordrende å komme opp men jeg trengte ikke å ta skarejern på igjen. Heldigvis.

Panorama fra toppen av Tafeltinden
Ikke helt alene på tur
Utsikt mot Lenangsskaret og Store Jægervasstinden
Folk kommer opp.

På toppen kunne jeg nyte en 360-graders utsikt mot bl.a. Store Jægervasstinden, Lenangstindane, Struptindane, Kåfjordalpene og mange andre Lyngentopper. Koste meg her lenge. Gruppen fra Østerrike kom opp ca. 10 minutter etter meg og det var plutselig ganske trivelig stemning på toppen. De var meget fornøyde. Og så var jeg klar for å kjøre de ca. 9 kilometer tilbake til Koppangen. Masse herlig brekjøring med puddersnø ventet meg. Det gikk fort og det var moro, helt til slutten av Koppangsbreen. Ble ekstremt folksomt det siste stykket mot Koppangsvatnet. Flere grupper var på turen opp (sannsynligvis til Tafeltinden) nå på ettermiddagen. Fra Koppangsvatnet ble det masse herlig skrenseføre ned elvedalen før turen ble avsluttet med god slusjføre. Og så var jeg ferdig med turen omtrent kl.15. Den føltes litt kort i forhold til antall timer tilbrakt i bilen, men jeg var kjempefornøyd med dagen!