Surnadal: Kufjellet (25.04.2015)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Vindøldalen (300m)
Endpoint Vindøldalen (300m)
Ascents Kufjellet (1,004m) 25.04.2015

Nok en strålende dag tross meldinger om nedbør hele dagen. Vi kjørte to stk biler opp i Vindøldalen slik at Vinjar og jeg kunne reise hjem etter Kufjellet og Ove og Geir Arne kunne ta for seg videre av toppene innover det de maktet. Vi parkerte ved hengebrua på 300 m og gikk i samlet tropp de første 100 høydemeterne. Mens gutta "angivelig" gampet videre mot Slettfjellet hvor jeg og Vinjar var for noen dager siden, fortsatte vi oppover mot Kudalen og videre sør mot Kufjellet. Planen var at de skulle nå meg igjen oppover mot Kufjellet, og avlaste noe på pulkdraget....

Jeg fortsatte kanskje litt vel langt vest i Kudalen før jeg valgte en oppgang videre, noe som resulterte i endel kryssing med pulken på isete skråninger, men ikke verre enn at det gikk greit. Håpte at sola fikk varmet opp dette underlaget før returen.

Det ble slakere og bedre terreng siste 200 høydemeterne, men jeg kunne ikke skjønne hvorfor jeg snart ikke fikk litt drahjelp fra disse to andre karene. Vel, jeg så ikke noe til dem før jeg var kommet på toppen og hadde allerede hatt meg en ca 20 minutters møtøkt med guten, som endelig hadde våknet fra sin dype søvn i pulken. Vi fikk oss en felles liten rast før jeg selte på utstyret igjen og satte kusen nedover samme trasse som opp. Underlaget var mye bedre nå etter at solen hadde fått jobbet litt, og vi svingte oss elegant nedover til gledeshyl bak i pulken :-)

Meget sugende føre siste 100 høydemeter ned mot bilen, men ellers helt superb !

Tok en lengre kosestund med mat og lek ved bilene igjen før kjøreturen tilbake til Todalen, godt fornøyd :-)