Eidskyrkja - Kveldsskitur (21.04.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Skinnviksetra (350m)
Endpoint Skinnviksetra (350m)
Ascents Eidskyrkja (1,482m) 21.04.2015

Etter en lang arbeidsdag i Ålesund (stod opp 05:40) kom jeg hjem til Myrvåg på Gurskøya rett før 16:30. 17:50 stod jeg klar på Skinnviksætra og betraktet ruten opp mot Eidskyrkja og "skyggenes dal" var et dekkende begrep. Sola skinte alle andre steder enn den traseen jeg skulle opp og jeg så at skyene var på full fart inn fra havet. Det sikreste veddemål i verden var da at selve tåketoppen selv - Eidskyrkja - ville by på svært begrenset sikt i kveld. Men her var jeg - det vil si - her var vi - Karma og jeg - og turen ville gå som planlagt.

Snøen opp til sætra var myk og fin men deretter var den en ren katastrofe. Ikke det at det kom som en overraskelse. Sola hadde stekt godt hele dagen og da den gikk ned sammen med temperaturen frøs alle skispor...

Du verden så ensomt det føltes på dette fjellet denne kvelden. Helt alene på et av de største fjellene i Volda. Karma var heller ikke så mye selskap da det var mye terreng som måtte undersøkes. Da var det like greit å få en treningstur ut av det og jeg prøvde i stedet å fokusere på "jevn stim". Det var imidlertid ikke så lett uten å ha spist (siden lunsj) og kroppen føltes daff.

Oppe på selve fjellet kom selvsagt tåka men det var ikke så farlig. Jeg "kan" utsikten herfra ut og inn. Nå var bare målet å komme opp på halvannen time og det klarte jeg på minuttet.

Det var bare å flekke av fellene å snu etter at Karma hadde fått toppsnopet sitt. Nedkjøringen var akkurat så ille som jeg hadde forventet men jeg klarte meg bedre enn jeg hadde trodd. Og de siste 200 høydemetrene var faktisk ganske fine, til tross for litt vanskelig lys.

Vi var tilbake ved bilen et par minutter før 20:00 og nå var jeg rimelig skrubbsulten. Men det ville enda ta en snau time før jeg var tilbake i Myrvåg. Etter middag var det egentlig bare å legge seg siden jeg skulle opp igjen 05:40 neste morgen. Det var på mange måter en litt rar dag...