Surnadal: Syltnebba, Strengen og Vindnebba (24.04.2015)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Surnadal Alpinanlegg (120m)
Endpoint Hyldbakkan (75m)
Ascents Strengen (890m) 24.04.2015
Syltnebba (667m) 24.04.2015
Vindnebba (598m) 24.04.2015

Eminent besøk fra Sjoa, sjølvaste Geir Arne - Gal Krokfot (garm). Da kunne jeg lett gå på Strengen en andre gang, og samtidig plukke to andre 100 pf topper :-)

Vi starta fra Alpinsenteret i Surnadal i et strålende vær. Bar skia ca 100 meter før vii tok de på. Lettgått og fast føre oppover gjorde de første høydemeterne meget enkle. Lettgått i trasseen og videre mot toppen. Prøvde å holde høyda bra lenge før vi skrådde oss mot vatnet på 492. Istedet for å runde rundt ved vatnet, tok vi raskt opp høyde igjen og satte kursen opp ryggen mot Høgstrengen. På vei opp en bratt side der vi la sporet over noen grasstubber istedet for et isete parti, fikk plustselig Geir Arnes ene ski et litt endret utseende.... Den knakk rett og slett!! Noe som ifølge Geir Arne ikke var første gang med samme skimodell....dårlig reklame for Åsnes Ingstad argaste fjellski!

Det ble en rask reparering med gaffatape før vi stampet oss videre igjen. Etter Høgstrengen satte han fra seg ski og tok fatt på de siste slake to km til fots, han klager fælt på formen han Geir Arne, men jeg hadde nesten problem med å følge ham bortover ryggen. Fin fotostund på Strengen før jeg gled, i sympati med feller på, og Geir Arne gikk lett til fots tilbake mot Høgstrengen og hentet skia som stod og ventet utålmodig på oss. Jeg beholdt fremdeles fellene på ned i skaret mot Vindnebba og her ble snøen og føret faktisk så bra at det gikk ann å sette noen greie telemarksvinger. Geir Arne mestret en og en halv ski mye bedre enn jeg hadde klart! Lett stigning opp mot dagens siste topp Vindnebba. Her var det av med feller og prøve å sikte seg nedover og håpe å treffe en av de to skogsveiene som ifølge kartet skulle dukke opp på ca 300 moh. flott føre i øvre del, mye basking og råtten snø videre nedover krattskauen. Den som klarte å holde seg fri for fall, var mannen med en og en halv ski :-) nok om det.... Traff heldigvis bra på en av skogsveiene og kom oss velberget sørover mot riksveien hvor Ove stod og ventet på oss med bobilen, for så å kjøre oss tilbake til bilen i Surnadal.

Kom i prat med en gårdbruker som kunne fortelle oss at garden vi gikk forbi het Hyldbakken hvor sjølvaste Hans Hyldbakk ættet fra! Vi måtte nølende spørre hvem denne tilsynelatende berømte personen var, og når mannen nevnte Vårsøg, forsto vi at det er han som står bak den velkjente Sigmund Groven melodien :-) En flott solrik dag ble altså avrundet med vandring gjennom historisk kulturell grunn :-)