Toppsanking på Hurum (24.04.2015)

Written by Firing (Live Firing Solheim) GSM

Ascents Delåsen (288m) 24.04.2015
Haraldsfjellet (207m) 24.04.2015
Kølåsen (145m) 24.04.2015
Stikkvannskollen (361m) 24.04.2015

Alene på tur til Hurum. Har fått med meg Norges korteste bilferje fra Svelvik til Verket, 4 minutter (og det er enda til ikke kortest vei over sundet). Målet var en kommunetopp og så mange Buskerud pf>100 som jeg gadd.

Tur 1, Stikkvannskollen, dagens dobbel: Stor parkering i bunn av toppen langs FV289. God sti merket Stikkvannshytta, og så nytt skilt til Stikkvannkollen. Tørt og fint i starten, deretter vått og sølete og deretter litt hardpakka snø. Møtte en kar når jeg var på vei ned, han var der for 20.gang. Forøvrig det eneste mennesket jeg møtte denne dagen.
4,5 km 1 time og 220 høydemeter.

Tur 2, Delåsen: Kjørte så til Hurums dype skoger. Parkerte ved Røskestadvannet. Fulgte sti rett sørover. Denne dreide så østover, og så en utydelig sti sørover igjen. Håpet at denne ville gå til toppen, noe den ikke gjorde. Gikk dermed på GPS'n mot toppen. Greit å komme seg opp på ryggen som går nord/syd da det var skrenter og stup både på øst og vest sida av toppen. Kom inn på et tråkk igjen. På toppen var den en o-post, så sikkert noen ivrige orienterere som har funnet veien hit opp tidligere. Gikk rett nordover tilbake og inn på stien igjen nedi dalbunnen.
2,9 km 42 minutter 130 høydemeter

Tur 3, Haraldsfjellet: kjørte til bommen ved Skjøttelvik og hadde en litt tvilsom parkering dels i grøfta dels på veien. Da sperra jeg ihvertfall ikke noen av innhegningene. E18-sti i slak motbakke nesten helt til toppen, tydelig sti det siste stykket. Masse mygg på toppen! Lett jogg ned igjen.
6 km 1 time 190 høydemeter.

"Tur 3", Kølåsen: det eneste spennende med denne toppen var om jeg kunne kjøre helt opp eller ikke. Og det kunne jeg, mangla bare 2 meter ut av bilen så var toppen nådd. Kanskje greit å ikke dra hit midt i høysesongen for hyttene som ligger der oppe.