Bringen (Skitur) (24.04.2015)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Usmedalen (221m)
Ascents Bringen (1,041m) 24.04.2015

Sesongens siste skitur?
Kjørte inn til Flora innenfor Selbu. Like etter Flora camping og kafe svingte jeg til høyre over elva Nea og passerte Flora Kapell. Det går en bomvei innover fjellet her, men jeg var usikker på om den var brøytet, så jeg fortsatte til kraftstasjonen i utløpet av Usma, og parkerte her. Fortsatte over brua over Usma, og tok av en traktorvei som går over Usmadalen. Denne traktorveien blir til en vanlig vei etter hvert og går til Kløftvollen og returnerer på andre siden av Usmedalen. Den første kilometeren måtte jeg bære skiene, men etterpå ble det godt skiføre.
Fortsatte denne veien til avkjøringa til Yttervollen, og fortsatte opp på Bringskaftet. Ca en cm med nysnø her, men oppe i hgfjellet var det fint skareføre. Fra Bringskaftet ser du høyspentstolpene som går til toppen av Bringen, så det er lett å finne frem. På toppen er det en del bygninger og ei stor mast. Det går vei fra Holtålen og opp til toppen. Hadde med en lefsepakke fra Frosta Lefsebakeri til toppen. (Anbefales på toppturer) Returen gikk på glitrende skareføre i full fart ned til Yttervollen. Snøen på traktorveien var begynt å smelte litt, så det blir vel sommer snart her også. Det var svært mye rein i området. Flott avslutning på skisesongen.

Kjørte over brua over Nea til Flora kapell
Parkering ved kraftstasjonen i utløpet av Usmedalen
Rasteplass ved kraftstasjonen
Lia kvilebu før Yttervollen
Traktorveien ovenfor Usmedalen
Bjørnejakt
Yttervollen
Bringskaftet
God merking mot toppen av Bringen
Bringen
Rester av vinteren på Bringen
Frosta Lefsebakeri på toppen av Bringen.
(Dagens matpakke)
Frosta Lefsebakeri på toppen av Bringen. (Dagens matpakke)
Bringen
Minivarder på Bringen. Flott skiterreng

Frosta Lefsebakeri

Written by otto 24.04.2015 22:29

Så ut til å være en fin tur Terje. Sikkert fint å sitte i le av varden med trønderske lefser.

Sv: Frosta Lefsebakeri

Written by TERJES 29.04.2015 01:23

Dette var min første 1000meterstopp i år. Turene blir ofte bedre dess høyere du kommer. Dere har jo hatt en fantastisk skisesong hittil. Jeg mangler nå kun fem topper i Selbu, og disse toppene ligger på 700 - 1300 moh. Ps. Matpakken gikk ned på høykant.