Randotur til Midtre hellstugutind med brehestar (22.04.2011)  5

Written by HaraldH (Harald Hegge) GSM

Start point Spiterstulen (1,102m)
Endpoint Spiterstulen (1,102m)
Ascents Nørdre Hellstugubreahesten (2,139m) 22.04.2011
Søre Hellstugubreahesten (2,111m) 22.04.2011
Midtre Hellstugutinden (2,339m) 22.04.2011
Store Hellstugutinden sett frå Midtre Hellstugutinden
Skitur (rando) sammen med Hilde Fossum og SveinHarald (Svein Harald Hegge). Forholdsvis lite snø ved Spiterstulen, men slapp å bære skia mere enn ca 200meter. Fulgte elva oppover og da kunne skia stort sett være på. Oppover breen var det fine snøforhold. Været var bra, godt og varmt, men tidvis skya/tåkete. Jeg og pappa gikk opp på Søre Brehesten (litt klyving til den nordre - ikke så kurant med plastikk-sko). Der hadde Hilde vært før så hun gikk oppover mot Midtre Hellstugutinden. Vi tok også med den Søre Brehesten før vi også gikk oppover mot Midtre Hellstugutinden. Da vi gikk oppover mot skaret mellom Store og Midtre Hellstugutinden så vi tre personer på tur mot østryggen (deriblant Hilde). Vi ville heller opp sør-ryggen og der var det veldig kurant til topps. Vi møtte de tre andre på toppen av Midtre Hellstugutinden - en litt luftig, overhengende topp med KONGE-utsikt! De andre ville ikke nedigjen samme veg som opp - så vi gikk sammen nedigjen til skaret. Jeg og pappa vurderte å ta med Store Hellstugutinden, men skjønte at vi ikke kom til å rekke over Valdresflya i tilfelle - så det droppa vi. I mellomtida hadde Hilde reist i veg nedover breen, og hu tok vi ikke igjen. Nedigjen var det en drøm med rando-ski - ikke fullt så kurant med fjellski ;) Tok middagspausa litt nede på breen i varmt og godt vær! Litt gjennomslagsføre nedimot Spiterstulen. Etter ca 8 timer på tur var vi ved bilen igjen. Takk for en ny kjempefin tur!

Langtur jo!

Written by mortenh 22.04.2011 21:23

Du har jo vært på langtur i dag jo! Men du kunne jo lagt ut et par bilder og et par ord om forholdene...

Sv: Langtur jo!

Written by HaraldH 22.04.2011 21:26

Hadde ikke med kamera, men skal prøve å få lagt ut noen bilder som pappa tok :)