Trøgstad varde (22.04.2015)  3

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point I militærområdet ved toppen (253m)
Endpoint I militærområdet ved toppen (253m)
Characteristic Walk
Ascents Trøgstad varde (271m) 22.04.2015

Etter turen til Viktjernhøgda (331) kjørte jeg et lite stykke sørover til Skjønhaug. Der går det vei så og si helt til topps på Trøgstad varde (271). Det er en bom rett før det gamle militære området (Trøgstad fort), men denne sto åpen, og så ut til å forbli åpen en stund til også, så jeg kjørte opp og parkerte midt i det militære området. Det var flere som jobbet rundt omkring på området, og flere biler sto innenfor, så nå tok jeg sjansen. Ikke skulle jeg være på tur lenge heller.

Trøgstad varde består av flere småhøyder. Tre steder er høyeste kote 270 meter. To av disse er på samme kul sørøst på området. Den ene av disse har høyden 271.0 moh, mens den andre er uten høydeangivelse. Siste høydekotesirkel på 270 m er like ved utsiktsplattingen vest på området. Den har høyden 270.3. Jeg ruslet selvfølgelig bortom alle for å være sikker på at høyeste punkt var nådd. ;-)

Ellers er Trøgstad fort et friluftsområde og museum, og eies i dag av Trøgstad kommune. Det er mye å se på inne på området, men det hadde jeg ikke anledning til se nærmere på nå. Jeg kjørte i stedet ned til E18 og strakeste veien tilbake til Lier, hvor jeg fikk hentet på SFO til vanlig tid. Perfekt timing og utnyttelse av dagen!

22.04.2015 - Den mørkeblå, tykke streken er ruta jeg gikk (hentet fra mobil-GPS). Rosa kryss viser hvor jeg parkerte. De gule prikkene er de 3 høyeste punktene på Trøgstad varde.  (Kartkilde: www.norgeskart.no)
22.04.2015 - Den mørkeblå, tykke streken er ruta jeg gikk (hentet fra mobil-GPS). Rosa kryss viser hvor jeg parkerte. De gule prikkene er de 3 høyeste punktene på Trøgstad varde. (Kartkilde: www.norgeskart.no)