Skitur mot Hanglefjellet (12.04.2015)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Visits of other PBEs Parkering Hanglefjellet øst (280m) 12.04.2015

Jobbtur til Finnmark må utnyttes og min gode kollega Signe som skulle være med var også ivrig på en topptur. Jeg kom med fly til Berlevåg sent fredag kveld og Signe plukket meg opp der og vi kjørte det lille stykket til Kjøles fyr der vi overnattet. Var veldig fint å sovne til lydene fra storhavet, anbefales!! Det blåste godt neste dag og det skulle bli mer vind utover dagen, men vi bestemte oss for å prøve bestige Hanglefjellet når vi først var i nærheten. Vi satte derfor kursen over fjellet mot Austertana og parkerte ved en liten parkeringsplass litt øst for den parkeringsplassen som allerede var merket av. Vi hadde bestemt oss for å satse på å gå opp østryggen og la i vei i motvind mot Hanglefjellet. Blåste godt men sikten var god i starten og vi gikk i lettgått terreng mot østryggen av fjellet. Da vi skulle begynne på oppstigningen ble sikten dårligere, vinden tiltok. Vi gikk litt oppover og stilte oss med ryggen til vinden med jevne mellomrom og ventet og håpte at været skulle bli bedre, men den gang ei. Vi gikk opp til rundt 500 moh, men da var sikten lik null, vinden økte og det føltes som isnåler pisket oss i ansiktet, så vi fant ut at det var best å snu. Ved hjelp av gpsen kom vi oss trygt tilbake til bilen etter nesten 3,5 timer på tur. Vi får håpe på flere jobbturer til Finnmark så vi kan prøve oss på Hanglefjellet i bedre vær! Signe var med :)

På vei mot Hanglefjellet
Godt å komme frem til bilen:)