Røysåsen (23.04.2015)

Written by Kjetil (Kjetil Rygge) GSM

Ascents Røysåsen (441m) 23.04.2015
Selma nyter utsikten mot Jonsknuten og Norefjell

Sto opp til knallvær og ville utnytte det så godt som mulig. Tok med bikkja og kjørte til Hovjordet og inn Ulevannsveien. Bompenger kr. 50,-. Parkerte ved innkjøringen til lerdueanlegget og gikk videre nordover på veien. Tok til venstre ved første mulighet og fulgte vei, traktorvei og til slutt sti rundt til sørsiden av Øytjern. Der stien deler seg (litt utydelig sti) gikk vi i retning toppen, bratt oppover det første stykket men så flatet det ut og vi gikk i fin skog med furutrær og lyng. Etter hvert fant vi også en sti og ikke lenge etterpå var vi på toppen. Det blåste litt surt fra nordvest men det var varmt i sola så oppholdet på toppen med en kaffe og matpakke ble fin. Turen videre gikk sørøstover mot en hytte som ligger litt nord for Ballatjern. Vi fulgte et høydedrag/åsrygg sørøstover og etter noen hundre meter gikk vi rett på hytta. Herfra og tilbake til lerdueanlegget og bilen gikk det på fin skogsbilvei. Det ble en veldig fin runde i flott skogsterreng.