Sunndal: Peknuken og Fjellhaugen (22.04.2015)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Skitrekket Ålvundeid (210m)
Endpoint Skitrekket Ålvundeid (210m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Fjellhaugen (645m) 22.04.2015
Peknuken (687m) 22.04.2015

Etter en overaskende grei tur på Mulvikknuken tross meldinger om Storm og nedbør, fortsatte vi turen inn til Ålvundeid hvor vi kjørte helt opp til skiheisen. Ove ble i bilen med Vinjar og jeg satte av gårde oppover skiheistrasseen. Tørt og greit. Fulgte denne til siste lysmasta og skrådde av i retning Peknuken. Fant et tråkk i det myrlendte området og fulgte denne opp til ca 450moh der den krysset over bekken og fortsatte mot Toppen. Her forsvant den fort pga snøen som økte på. Skodde om til medbragte truger, noe som var greit å ha i den svært så våte snøen. Jamn og slak stigning til topps.

Ca samme retur ned til skaret igjen, krysset over bekken og satte kursen rett opp på ryggen opp mot Fjellhaugen. Tok av trugene i den verste knotinga i skogen, og trengte de ikke siste 100 høydemeterne til topps. Flott utsikt fra begge disse toppene mot Vassnebba og Viromkjerringa i nord og x antall flotte topper øst og sør fra Ålvundeid!

Lettgått ned igjen ryggen der jeg etter hvert skrådde meg inn på stien som førte ned til skiheistrasseen igjen.

Nok en kjekk liten tur i gråværet, men uten særlig nedbør av betydning og vind til å leve med :-)