Lang skitur til Gisen (04.04.2015)  5

Written by toch (Tor Christiansen)

Start point Steinfjelltunnelen (569m)
Endpoint Steinfjelltunellen (574m)
Ascents Gisen (1,167m) 04.04.2015

Jeg har tidligere forsøkt å ta denne turen et par ganger som en dagstur, men ikke fullført. Første gang måtte jeg avbryte pga. for dårlig vær. Den andre gangen var det trått føre og mye snø, så jeg forsto etter hvert at jeg ikke ville nå målet uten å "vase" i mørket på deler av returen, og det var jeg ikke interessert i.

Jeg hadde i utgangspunktet avtalt med en kollega at vi skulle ta oss en skitur på Lifjellet (ved Nordli) langfredag, men værvarslet meldte best vær lørdag, og jeg valgte å ta en langtur da i steden for. Kollegaen kunne ikke være med denne dagen, så da bestemte jeg meg for å friske opp turmålet som jeg ennå ikke hadde fått gjennomført.

Parkeringsplassen ved Steinfjelltunellen ca. kl. 08:00

Jeg sto opp påskeaften kl. 04:15 for å kjøre ca. 3 timer fra Rørvik til Steinfjellet. Måtte ha en halvtimes dupp i bilen like før Høylandet da jeg ikke er en morgenfugl. Kjørte gjennom Steinfjelltunellen, og parkerte på venstre side rett ved tunellen på Røyrviksiden. Startet ca. kl. 08.00 i 7 kuldegrader. Det var ingen skyer på himmelen og ingen vind, så dagen startet lovene. Jeg visste at dette var en lang fjelltur for meg, og var derfor spent på om beina ville holde, ettersom dette var den første skituren denne vinteren (det har vært dårlig med skiføre i Ytre Namdal).

Fulgte skispor de første 7-8 kilometrene, og etter ca. 3 timers gange hadde jeg målet rett foran meg. Imidlertid var det først ca. 250 høydemeter nedstigning, før 600 høydemeter fiskebein ventet meg og mine smørefrie fjellski (har ikke investert i feller). Fra foten så ikke oppstigningen så ille ut, men den var dryg, og relativt bratt på slutten.

Heilhornet skimtes i bakgrunnen fra toppen.

Jeg hvilte ca. en time på toppen og nøt finværet. En perfekt dag for en slik langtur. Returen gikk i samme spor. Sliten og fornøyd nådde jeg bilen etter ca. 11 timer på ski inkl. pausen på toppen.