Storeberg og Hanakne (21.04.2015)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Hanakne (254m) 21.04.2015
Storeberg (293m) 21.04.2015

Kom litt sent fra jobb i dag og havnet opp i ettermiddagskøen gjennom Porsgrunn. Gikk sent utover og klokken ble 17.00 før vi fikk begynne å gå. Parkerte, som 19topper ved en parkeringslomme inne ved Sjømoa. Gikk over bruen og innover veien til en traktorvei på toppen av en liten bakke, rett etter en liten strand. Traktorveien gikk opp i skogen retning nordover og svingte seg oppover. Gikk over til en annen traktorveie lenger oppe og kom opp til hytten, som 19topper snakker om. Litt til venstre for denne hytten går det en fin revne oppover til topplatået på STOREBERG. Denne revne er enkel å ferdes i og det var kjekt å klyve oppover her! Oppe, fortsatte vi til toppen og forbi denne og fant en fin utsiktspalss der vi kunne spise nisten vår. Utsikt over sjøen og masse åser og topper, men også over en tunnel og anleggsarbeidet for ny Eidanger-Larvik trase for toget. Ned igjen samme revnen og ned traktorveien til denne møtte en revne/sti eller lignene til venstre. Fulgte denne litt innover, men klatret så svakt til venstre oppover langs fjellsiden og kom opp på en annen topp, (Reieråsen?). Gikk ikke helt opp på toppen, men fortsatte fremover og opp på toppen av HANAKNE. Der ligger et triggerpunkt og en stake som er ramlet ned. Litt sjokolade her før vi gikk ned igjen. Gikk nå ned på venstre side av Hanakne og fulgte et dyretråkk nedover. Kom så ned på en annen traktorvei, som vi fulgte til et stort stein- og grus oppbevaringssted for masser fra togtunnelen. Klatrret ned denne og fortsatte til høyre til vi kom inn igjen på den andre traktorstien, som vi fulgte ned igjen til bilen.