5 dagers skitur fra Otta til Øyer (16.04.2015)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Visits of other PBEs Rondane SPA høyfjellshotell (850m) 15.04.2015
Eldåbu (1,005m) 16.04.2015
Gråhøgdbu (Stengt) (1,135m) 17.04.2015
Jammerdalsbu (1,130m) 18.04.2015
Vetåbua (925m) 19.04.2015
Steinsetra parkering (855m) 20.04.2015

Planen var egentlig å gå fra Hjerkinn til Otta, men det var dessverre veldig lite snø deler av den ruta så vi ble anbefalt å ikke gå der. Vi bestemte oss derfor for heller å gå fra Otta til Øyer. Tog til Otta og taxi videre til Mysusæter der vi overnattet på Rondane spa hotell. Neste morgen spiste vi en bedre frokost på hotellet før vi la i vei mot Eldåbu. Fine oppkjørte løyper inn til Furusjøen og nydelig vær om en litt kald vind. Løypa gikk opp mot Skjerellfjellet og når vi kom over tregrensa var det ikke lengre merka løyper og vinden tok seg opp så det var bare å komme seg fortest mulig ned igjen. Selv om det ikke var merket løype lengre så var det fremdeles synlige skispor så det var lett å finne den rette veien mot Eldåbu. Det gjelder å ikke gå ned fra fjellet for tidlig, men holde høyden slik at man kommer inn til Eldåbu fra nord. Vi fikk hytta for oss selv og koste oss med hvert vårt soverom, luksus. Neste dag satte vi kursen mot Gråhøgdbu i strålende vær og nå var det pinner og noen steder også oppkjørte løyper til Gråhøgdbu. Vi kom frem ganske tidlig så vi tok en tur mot Muen, men kald vind og turfølge som ikke var veldig gira på å gå helt opp førte til at vi snudde litt før toppen. Jeg har vært der før så var ikke så farlig for meg. Det ble etter hvert full hytte her. Neste dag satte vi kursen mot Jammerdalsbu i delvis nyoppkjørte løyper. Kjempefint vær i dag også. Jammerdalsbu var tross navnet ei veldig fin hytte med vannpumpe så vi kunne pumpe opp friskt vann istedenfor å smelte snø, luksus. To av damene på Gråhøgdbu skulle gå samme rute som oss så vi hadde selskap av dem på Jammerdalsbu, men det kom ingen andre så det var god plass. Neste dag var det Vetabu som var målet og været var fortsatt nydelig og løypa fortsatt kvistet. Hadde en lang pause ved Saubu der vi fant ly for vinden og kunne kose oss i sola. Det begynte å bli litt råtten snø like før vi var fremme på Vetabu, så vi bestemte oss for å stoppe der istedenfor å fortsette videre til Djupslia som vi også vurderte siden dagen enda var ganske ung. Siste dagen fulgte vi Trolløypa sørover. Tidvis veldig fine oppkjørte løyper, men de var ikke helt nyoppkjørte så sporene var ikke like tydelige overalt, men en hard såle som var god å ha nå som sola begynte å tære på snøen og det var veldig råttent utenfor løypa. Siden vi hadde ett tog vi skulle rekke tok vi etter hvert av fra Trolløypa og fulgte løypa mot Steinsetra ovenfor Øyer der vi fikk en drosje til å hente oss på parkeringsplassen og kjøre oss til Lillehammer. Det var en fantastisk fin tur, utrolig heldige med været. Lett terreng å gå i, relativt kort avstand mellom hyttene og kjempefin utsikt nesten hele tiden. Anbefales!

På vei mot Eldåbu
Vi nærmer oss Gråhøgdbu med Muen i bakgrunnen
Jammerdalsbu
Fint skiføre mot Vetabu
Trolløypa

Seriøst!

Written by SturlaS 21.04.2015 17:49

Skikkelig skitur! Håper det kommer rapport med bilder.

Minner meg om en bekjent som gikk på ski ei uke til Lillehammer for å se på OL.

Sv: Seriøst!

Written by Sola19 23.04.2015 22:12

Rapport med bilder kommer etter hvert:) Det var en veldig fin tur i lettgått terreng med relativt kort avstand mellom hyttene og delvis i oppkjørte løyper.