Bukkehø. Superrandotur! (20.04.2015)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Bukkehøe (2,314m) 20.04.2015
Nørdre Bukkehøe (2,100m) 20.04.2015
Harald på Bukkehøe, klar for å kjøre ned. Med Galdhøpiggen i bakgrunnen.

En alldeles strålende dag i fjellet. Dro fra Heggenes i sjutiden, og etter en skral natts søvn, var det godt å sitte i baksetet og blunde over til Lom hvor det ble proviantering.
Nesten folketomt i Leirdalen i dag og vi var de eneste som la i vei i retning Bukkehøe på morgenskaren.

Det ble fort varmt med nødvendige lettelser i antrekk som resultat. Det gikk jevnt oppover flanken mot Bukkehøe og voldsomt imponerende med Harald Hegge Sr. på over 70 år som går som et råskinn oppover og kjører ned igjen på randonnéski. Utrolig imponerende.

Det vekslet mellom komende hett og passe varmt når vinden kom i kjølende drag. Utsikten ble stadig bedre og snart var vi oppe i kjelen innunder Nørdre Bukkehøe. Far og sønn Hegge ville ha med seg alle toppene. Jeg som ikke følte meg helt pigg i dag valgte å droppe den ene sekundærtoppen, hvorpå vi møttes på Nørdre Bukkehøe.

Det er mulig jeg hadde snakket passasjen videre sørover mot Bukkehøe litt for mye opp, men det var litt skepsis blant turfølge da vi stod innunder foten av ryggen videre. En kraftig vind fra nordvest bidro sikkert med sitt.

Men ryggen gikk veldig greit den og snart stod vi på denne flotte utsiktstoppen.

Nå fulgte 1300 høydemeter til dels veldig fin nedkjøring avbrutt av en god pause på en vindstille rabb rett nedenfor breen.

Kjempefin tur som gjorde godt for sjela. Takk til Harald og Harald for hyggelig turfølge.

På Nørdre Bukkehøe mot Bukkehøe.

Flere bilder

Missing title

Written by 500fjell 23.04.2015 02:05

Herlig tur, Morten! :) Blitt en dreven randokjører nå? Det var vel på samme toppturen hvor uttrykket "Det finnes bare én Jotunheim" stammer fra? Du får komme på besøk og lufte skia i Sogn en gang når du får tid!

Sv:

Written by mortenh 23.04.2015 10:58

Hei Sondre, lenge siden sist nå. Dreven randokjører er vel å ta i mer enn, selv enn sterk kar som du burde gjøre :) Men når forholdene er gode, er det en fin og artig måte å ta seg ned fra topper på. Jeg kjøper, ser og er med på den.

Jepp. 10. mai 2008, det var turen hvor "Det finnes bare en Jotunheim" ble unnfanget. Du har en god hukommelse!!!

• +

Sv: Sv:

Written by senfterberg 24.04.2015 20:55
        • +

Sv: Sv: Sv:

Written by mortenh 25.04.2015 11:33

Missing title

Written by Þróndeimr 21.04.2015 06:44

Så virkelig flott ut! Sitter her å håper at været holder seg fint i hælgene frammover nå! :)